Šiuolaikinėje visuomenėje nuomonės formuotojų, kitaip vadinamų influencerių, vaidmuo tapo neatsiejama mūsų kasdienybės dalimi. Jie veikia ne tik kaip prekių ar paslaugų reklamos veidai, bet ir kaip gyvenimo būdo, vertybių bei elgesio modelių diktuotojai.
Nuomonės formuotojų galia slypi jų gebėjime pasiekti ir paveikti plačią auditoriją per socialinę mediją, kur jie dalijasi savo patirtimis, nuomonėmis ir gyvenimo akimirkomis. Tai, ką jie pasako ar parodo, dažnai tampa mūsų sprendimų, nuo mažiausių iki gyvenimą
keičiančių, formavimo pagrindu.
Nuomonės formuotojų įtaka vartojimo įpročiams
Influenceriai turi didžiulę įtaką mūsų vartojimo įpročiams. Jie, kaip tarpininkai tarp prekės ženklų ir vartotojų, sugeba pateikti produktus ar paslaugas tokiais būdais, kurie atrodo patrauklūs, būtini ar net gyvenimą keičiantys.
Pavyzdžiui, vienas gerai nufotografuotas produktas ir nuotrauką lydintis aprašymas apie naują sveikos mitybos produktą gali paskatinti tūkstančius žmonių išbandyti jį, net jei anksčiau apie tokį maisto pasirinkimą nė nebuvo galvoję.
Influencerių rekomendacijos veikia kaip patikimas patvirtinimas, kuris ženkliai veikia vartotojų pasirinkimus. Pasąmoningai ar sąmoningai siekiame susitapatinti su nuomonės formuotoju, jo gyvenimo būdu, ir įsivaizduojame, kad toks produktas priartins mus prie šio siekio.
Naujo produkto įvedimas per nuomonės formuotojus
Marketingo atstovai imasi įvairių naujo produkto įvedimo į rinką taktikų, o nuomonės formuotojų pasitelkimas yra viena iš jų. Įvedant naują produktą į rinką, influenceriai gali atlikti lemiamą vaidmenį siekiant pelnyti vartotojų pasitikėjimą ir formuoti jų suvokimą ir
elgseną. Pavyzdžiui, jei pristatomas naujoviškas produktas, pavyzdžiui, šildomas gėrimų dozatorius.
Influenceriai tampa pagrindiniais kanalais, per kuriuos galima pasiekti potencialius vartotojus ir ugdyti prekės ženklo pasitikėjimą, ypač asmeniškai bendraujant su auditorija.
Tačiau svarbu paminėti, kad yra ribojimų: influenceriai neturėtų reklamuoti produktų, kurie skatina priklausomybę ir kenkia sveikatai. Tai reiškia, kad atsakingas turinio kūrimas ir produkto pasirinkimas yra gyvybiškai svarbus, siekiant išvengti neigiamo poveikio vartotojų sveikatai ir įvaizdžiui. Tad, nors naujoviškas prietaisas, pavyzdžiui, kaitinamasis tabakas, gali atrodyti kaip įdomus turinio elementas, tačiau influenceriams draudžiama reklamuoti, privaloma laikytis etikos ir sveikatos apsaugos principų.
Socialinės medijos įtaka savivertei
Be tiesioginio poveikio vartojimo įpročiams, influenceriai taip pat daro didžiulę įtaką jų stebinčių asmenų savivertei. Socialinės medijos platformose dažnai rodomi idealizuoti vaizdai ir gyvenimo būdo standartai sukuria aukštą kartelę, kuri dažnai atrodo nepasiekiama.
Nuomonės formuotojus stebintys žmonės gali jausti spaudimą siekti tokios pat karjeros sėkmės, finansinių pasiekimų ar idealizuoto šeimos ar asmeninio gyvenimo, ką nuolat matome socialinėse medijose.
Šis nuolatinis idealizuoto turinio matymas skatina lyginimąsi, kuris gali sukelti vidinį nerimą ir nepasitenkinimą savo gyvenimu. Influenceriai, dažnai besidalinantys tik teigiamais gyvenimo aspektais, sudaro klaidingą nuomonę, kad jų gyvenimas yra tobulas.
Pasidalinimas pakilimais ir nuopuoliais
Tačiau dabartiniais laikais pastebima, kad ir socialiniuose tinkluose pradedama dalintis ne tik pakilimais, bet ir nuopuoliais. Pastebime, kad dalinamasi ne tik sėkmės istorijomis, bet ir asmeniniais išgyvenimais, iššūkiais, kurie yra neišvengiami kiekvieno gyvenimo dalis, taip
skatinant sveikesnį savęs ir kitų suvokimą. Taip yra kuriamas dar didesnis pasitikėjimas ir susitapatinimas su stebimu asmeniu,
kadangi pradedame geriau suvokti, jog tai yra tikras žmogus, kuris taip pat patiria nesėkmes.
Socialinių tinklų turinys linksta link pavyzdžio rodymo, įkvėpimo ir skatinimo siekti didesnių tikslų. Toks paskatinimas gali turėti teigiamą nuomonės formuotojų įtaką. Pavyzdžiui, matydami, kokius įdomius gyvenimus žmonės gali sukurti, ypač stebėdami visą virsmą, galime
užsimanyti tai išbandyti, kadangi matome, jog tai pasiekti yra įmanoma.
Svarbu suprasti, kad visi turime skirtingas galimybes ir neturime atkartoti visų kitų žmonių veiksmų. Tačiau įsivertinę savo galimybes galime bandyti siekti daugiau, gyventi įdomiau ir pasiryžti galbūt ilgai lauktiems pokyčiams.
Nuomonės formuotojų vaidmuo skatinant socialinę atsakomybę
Kaip jau matome, influencerių įtaka nebūtinai yra neigiama. Be įkvėpimo ir paskatinimo siekti asmeninių tikslų, jie taip pat gali atlikti teigiamą vaidmenį, skatindami socialinę atsakomybę ir viešindami svarbias problemas.
Jų platformos gali tapti galingu įrankiu skatinant socialinę atsakomybę ir informuojant apie svarbias visuomenės problemas. Pavyzdžiui, influenceriai, bendradarbiaudami su nevyriausybinėmis organizacijomis, gali padėti atkreipti dėmesį į aplinkosaugos iššūkius,
sveikatos apsaugos iniciatyvas ar švietimo galimybes.
Jų įtaka gali skatinti žmones imtis veiksmų, pavyzdžiui, mažinti plastiko vartojimą, skiepytis ar remti švietimo programas mažiau išsivysčiusiose šalyse. Be to, influenceriai gali paskatinti diskusijas apie socialinės atsakomybės temas, kurios anksčiau galbūt nebuvo plačiai aptariamos.
Tokiu būdu jie prisideda prie sąmoningumo ugdymo ir skatina savo sekėjus ne tik sužinoti apie svarbias problemas, bet ir aktyviai dalyvauti ieškant sprendimų. Tai rodo, kad influencerių poveikis gali būti ne tik platų auditorijų pasiekianti pramoga, bet ir svarbi
visuomenės švietimo ir pokyčių skatinimo priemonė.
Atsakingas požiūris į nuomonės formuotojų poveikį
Svarbu pripažinti, kad influencerių poveikis mūsų elgesiui yra neišvengiamas. Vis dėlto esame atsakingi už tai, kaip mes leidžiame šiam poveikiui paveikti mūsų sprendimus ir vertybes.
Turime išmokti kritiškai vertinti influencerių teikiamą informaciją, atskirti nuoširdžius patarimus nuo slapto marketingo ir priimti informuotus sprendimus, remdamiesi ne tik jų rekomendacijomis, bet ir asmenine refleksija bei išsamia informacijos analize.
Taip elgdamiesi galime užtikrinti, kad mūsų elgesys, vartojimo įpročiai ir gyvenimo būdo pasirinkimai atspindėtų tikruosius mūsų poreikius ir vertybes, o ne tik akimirkos madas ar influencerių diktuojamas tendencijas.
Iliustracijai panaudota Mizuno K nuotrauka iš ©Pexels.com