Augant energetikos kainoms, Lietuvos smulkusis ir vidutinis verslas ieško būdų, kaip išgyventi artėjančią žiemą. Alternatyvaus finansuotojo „Noviti finance“ duomenimis, pastaraisiais mėnesiais ne tik dažniau prašoma paskolų apyvartinėms lėšoms, bet ir vis daugiau smulkiųjų verslų kreipiasi dėl investicinių paskolų šildymo įrenginių atnaujinimui ar taupesniems įrenginiams įsigyti. Visgi neretai įmonės arba negauna paskolos, arba gauna mažesnes nei pageidautų, nes nepakankamai atvirai bendrauja su finansavimo įstaigomis ir neatlieka namų darbų.
Finansų ekspertas, „Noviti finance“ vadovas Linas Armalys atkreipia dėmesį į didžiausias klaidas, kurios sumažina verslo galimybes gauti norimo dydžio paskolą, ir pataria, kaip jų išvengti.
Pasirenkite būti vertinami pagal daugelį kriterijų
Didelė dalis finansavimą norinčių gauti verslininkų klysta manydami, kad skolinantis svarbiausia yra bendrovės apyvarta ir pelningumas. Tai svarbūs kriterijai, tačiau daugelis finansuotojų vertina ne tik juos, bet ir bendrovės įsipareigojimus, ilgalaikį turtą, ar bendrovė laiku sumoka mokesčius ir kitus kriterijus. Mažų įmonių atveju nuodugniai vertinamas ir verslo savininkas, nes jis yra pagrindinis įmonės sėkmės garantas.
„Jei įmonė veikia nuostolingai, gauti paskolą nėra paprasta, tačiau nėra neįmanoma. Pasitaiko situacijų, kai nuostolius lemia sparti įmonės plėtra, o įmonės nuosavo kapitalo visiškai pakanka, kad ji galėtų turėti tam tikrą veiklos nuostolį siekiant didesnių pardavimų. Tam, kad finansuotojas geriau suprastų kliento verslo ypatumus, labai svarbus paties verslininko pasirengimas suteikti reikiamą informaciją“, – kalba L. Armalys.
Nepamirškite įsiskolinimų
Neretai paskolos ieškantiems verslams kiša koją pradelstos skolos, apie kurias jų savininkai neretai nežino ar būna pamiršę. Visi finansuotojai naudojasi kredito biuro paslaugomis ir mato paskolos paraiškas pateikusių bendrovių turto areštus, skolas ir kitą informaciją.
Pasak L. Armalio, bendrovių kredito reitingą dažnai gadina neapmokėtos sąskaitos už komunalines paslaugas ar vėluojami sumokėti mokesčius „Sodrai“ – įrašai apie šias skolas į kredito istoriją įprastai patenka automatiškai ir per trumpą laiką. Tokie įrašai finansuotojui – signalas, įspėjantis apie galimus įmokų vėlavimus ar net teismus.
„Tiek įmonės, tiek jos savininko reputacija, atsakingas požiūris į savo įsipareigojimus, į partnerius, darbuotojus bei klientus yra labai svarbūs kriterijai vertinant paskolos suteikimo galimybę“, – tvirtina verslo finansavimo ekspertas.
Neatsisakykite pateikti papildomų dokumentų
Finansuotojai paskolas norinčių gauti bendrovių neretai paprašo ir papildomų dokumentų. Jei įmonei reikia pinigų, pavyzdžiui, plėtrai naujoje rinkoje ar suteikti paslaugą naujam klientui, finansuotojas gali paprašyti pateikti informaciją apie sandorius. Prašomą informaciją derėtų pateikti kuo išsamiau.
„Klientui atsisakius pateikti papildomus dokumentus, finansuotojas negalės įvertinti potencialių naujų sandorių pajamų, todėl bendrovei gali būti suteikta mažesnė paskola. Nesibaiminkite dėl atskleidžiamų verslo subtilumų, finansuotojams šie duomenys svarbus tik tam, kad galėtų įvertinti finansinį įmonės tvarumą ir nustatyti kredito riziką. Dar nė vienas finansuotojas nepakeitė savo veiklos sferos ir netapo savo klientų konkurentu“, – sako L. Armalys.
Verslo finansuotojas taip pat gali prašyti detalizuoti įmonės finansinius rodiklius – mokėtinas ir gautinas sumas, turtą, atsargas ir t.t. Jei verslininkas nepateikia ar paviršutiniškai detalizuoja informaciją, jam gali būti suteikta mažesnė paskolos suma arba net nesuteikta apskritai.
Pasak L. Armalio, siekiant gauti norimą paskolos sumą, svarbu užtikrintai pristatyti verslą ir pagrįsti pinigų naudojimo paskirtį. Negalint detaliau paaiškinti verslo ypatumų ir lėšų panaudojimo paskirties, finansuotojui gali kilti abejonių dėl kliento patikimumo ir dėl finansavimo paskirties ar prašomos sumos pagrįstumo.
Aiškinkitės atmetimo priežastis
Jeigu finansuotojas atsisako išduoti verslo paskolą, verslininkas neturėtų nuleisti rankų. Jis visuomet gali kreiptis tiesiogiai į finansuotoją ir aiškintis atmetimo priežastis.
„Partneriškas finansuotojas visada stengsis patarti, neapsiribos atsakymu „taip“ arba „ne“. Todėl rekomenduočiau verslininkams skirti laiko aiškinantis paskolos paraiškos atmetimo priežastis ir kokią problemą reikia išspręsti: ar nuosavo kapitalo trūkumo, ar blogų skolų, ar nepakankamo pelningumo ir t. t. Turėdami atsakymus į šiuos klausimus ir išsisprendę esamas problemas, verslininkai vėl galės kreiptis dėl paskolos ir, pateikę finansuotojui atsinaujinusią informaciją, tikėtis ją gauti“, – pataria L. Armalys.