Lietuvos turtingiausieji asmenys tvirtina, kad dažna jų finansinės sėkmės priežastis yra ne tik verslo planas, bet tinkamas socialinis tinklas ir ryšiai. ISM universiteto tyrėjų Alvydo Petrošiaus, Liudviko Mickevičiaus, Vytenio Morkūno ir Vitos Akstinaitės (nuotraukoje) atliktas tyrimas atskleidė, kad net 70 % Lietuvos turtingiausiųjų savo sėkmę sieja su žmonių, kuriuos pažįsta, įtaka.
Žmonių, kurių turtas viršija 30 mln. Eur, angliškai vadinamų Ultra-High-Net-Worth Individuals (UHNWI), tyrimui atlikti buvo pasitelkti du metodai: socialinių tinklų analizė ir kokybiniai interviu.
Socialinių tinklų analizė buvo atlikta naudojant „LinkedIn“ platformą, siekiant ištirti Lietuvos turtingiausių asmenų socialinius ryšius ir tinklus skaitmeninėje erdvėje. Šis metodas leido plačiau apžvelgti viešai matomus ir prieinamus ryšių tinklus. Kokybinio tyrimo metu buvo atlikti 11 interviu su Lietuvos TOP500 sąrašo atstovais, kurių bendra turto vertė viršija 3 mlrd. Eur. Pokalbių metu pašnekovai įvardijo pagrindinius principus, kaip kurti, išlaikyti ir efektyviai naudoti verslo ryšius.
Kaip megzti ir išlaikyti pažintis
Lietuvos turtingiausieji asmenys išskyrė keletą pagrindinių vietų ir būdų, kaip megzti vertingas pažintis. Pirma, prestižinių akademinių bendruomenių, pasaulyje tokių kaip Harvardo, Oksfordo, o Lietuvoje ISM, absolventų tinklai veikia kaip „ryšių inkubatoriai“. Pasak vieno iš respondentų, brangus universitetas – tai barjeras, kuris atfiltruoja pažintis. Tokios nuomonės laikosi 63 % apklaustųjų.
Kitas svarbus veiksnys – narystė organizacijose, klubuose ir asociacijose. Net 90 % respondentų pabrėžė, kad aktyvus dalyvavimas verslo, pramonės ar labdaros organizacijose gali suteikti vertingų kontaktų.
Lietuvos turtingiausieji asmenys renkasi organizacijas, kurios gali suteikti pridėtinės vertės jų verslams.
Sportas ir pomėgiai, pvz., golfo klubai ar medžioklės draugijos, dažnai veikia kaip neformalios darbo grupės. 63 % respondentų sutiko, kad brangūs pomėgiai gali padėti užmegzti naudingus santykius.
Vien tik užmegzti kontaktą nepakanka, reikia ryšius ir išlaikyti. Tyrimo dalyviai akcentavo, kad ryšiams palaikyti būtinas reguliarus bendravimas, o kartu svarbu būti naudingu kontaktu, mat santykiai turi būti abipusiai.
Lietuvos turtingiausieji pabrėžė, kad formuojant kontaktų tinklą svarbu vertybės bei asmeninės savybės, kurios skiepijamos šeimose ir bendruomenėse. Kartu žmonės turėtų būti įdomūs pašnekovai, kurie geba bendrauti įvairiomis temomis, suprasti pasaulio aktualijas bei tendencijas, argumentuotai pagrįsti savo nuomonę.
„Lietuva – maža šalis, sakoma, kad per draugo draugą gali surasti reikiamą asmenį, būtent todėl ypatingai svarbu puoselėti reputaciją. Pasitikėjimas versle prilygsta reputacijai, kuri įgyjama palaipsniui, todėl tvirtam kontaktų tinklui sukurti reikia laiko“, – sako viena iš ISM tyrėjų V. Akstinaitė.
Svarbu suprasti pasekmes
Tyrimas atskleidė, kad žmogaus užmegzti socialiniai ryšiai ir pažintys gali turėti tiek teigiamų, tiek neigiamų pasekmių. Respondentai kaip teigiamus aspektus įvardijo atrastas unikalias verslo galimybes (81 %), pasitikėjimu grįstus sandorius (63 %), finansinę (54 %) ir nefinansinę pagalbą, naudingus patarimus ir galimybes patikrinti idėjas (45 %), laiko taupymą, renkant informaciją (36 %).
Lietuva – kaip paauglys, kuris dar mokosi bendrauti, todėl neretai konkurencija versle viršija norą bendradarbiauti.
„Socialiniai ryšiai gali turėti ir neigiamų pasekmių. Pvz., dėl negrąžintų paskolų respondentams teko patirti finansinių nuostolių. Kitas neigiamas aspektas – vienišumas. Vienas iš tyrimo dalyvių įvardino, kad dažnai atrodo, kad daugelis bendrauja tik dėl naudos. Kita vertus, visas jėgas ir laiką sutelkus verslo sėkmei bei koncentruojantis į naudingų ryšių kūrimą, nukenčia asmeninis gyvenimas ir trūkinėja santykiai su šeima ir artimais draugais“, – akcentuoja V. Akstinaitė.
Interviu dalyviai pabrėžė, kad mūsų šalies verslo kultūra vis dar vystosi ir turi savo ypatumų. Lietuva – kaip paauglys, kuris dar mokosi bendrauti, todėl neretai konkurencija versle viršija norą bendradarbiauti.
Socialinių tinklų spąstai
Socialiniai tinklai, o ypač „LinkedIn“, tapo svarbiu įrankiu UHNWI bendravime. Kaip vieną iš teigiamų dalykų Lietuvos turtingiausieji asmenys įvardino greitą ir paprastą galimybę susisiekti su norimais žmonėmis.
„Socialinių tinklų kalbėjimo tonas neformalus, todėl lengva susipažinti tiek su turtingiausiu, tiek didžiausią įtaką turinčiu asmeniu. Taip pat socialinės medijos padeda palaikyti aktyvius ryšius. Pastebima, kad socialinėse medijose turtingiausieji noriai dalinasi naujienomis, verslo sėkmės istorijomis, o kartu tai yra ir būdas užmegzti naujų pažinčių“, – paaiškina tyrėjai.
Vis dėlto socialinių medijų platformose užmegzti ryšiai, pasak pašnekovų, turi daugiau neigiamų negu teigiamų aspektų.
Kaip vienas blogiausių dalykų nurodomas virtualių santykių paviršutiniškumas, nes bendraujant internete nėra juntamos tikrosios žmogaus emocijos ir dažnai tokie santykiai būna trumpalaikiai.
Taigi norint socialiniuose tinkluose užsimezgusias pažintis paversti tvirtesniais ryšiais, vertėtų inicijuoti gyvus susitikimus ir taip kurti artimesnius santykius.
Dar vieni socialinių tinklų spąstai – patarimų kokybė. Deja, nuomonės formuotojų teikiami patarimai dažnai būna niekuo nepagrįsti, todėl juos reikia vertinti labai atsargiai. Vienas iš tyrime dalyvavusių pašnekovų teigė: „Sutikčiau, kad žmogus, kuris pasiekęs kažką gyvenime, tai jis galėtų būt influenceriu. Bet kai tu atsirandi iš nulio ir staiga kažkokius dalykus darai, tai [nusivylimas]… bet deja, žmonės seka“.
ISM tyrimo rezultatai atskleidė du esminius sėkmingų verslo ryšių aspektus. Pirma, nuoširdumas yra pagrindas, kuriant vertingus ir ilgalaikius santykius. Antra, išsilavinimas ir platus akiratis ne tik atveria naujas galimybes, bet ir padaro jus išskirtiniu pašnekovu bet kokiame verslo kontekste. Šie du elementai – nuoširdumas ir išprusimas – yra galingi įrankiai, galintys transformuoti jūsų profesinį tinklą ir atverti duris į naujas verslo aukštumas.
Iliustracija – pranešimo spaudai organizatorių.