Šeimos stengiasi, kad jų mažamečiai laiką leistų aplinkoje, kurioje būtų puoselėjamos priimtinos vertybės, ugdomi socialiniai įgūdžiai bei įgyjamos naujos žinios. O visų šių dalykų vaikai sėkmingai mokosi ne tik namuose, bet ir darželyje. Atėjus laikui jį išsirinkti, tai gali tapti tikru iššūkiu tėvams, tačiau baimintis neverta. Tereikia prieš žengiant šį mažamečiui itin svarbų žingsnį atkreipti dėmesį į keletą aspektų, kurie gerokai palengvins apsisprendimo naštą.
Į darželį – ne vien tik gerai praleisti laiką
Vaikų darželio „Vaikystės sodas“ mokymų koordinatorė Aušra Rabašauskienė pabrėžia, kad tėvams, kurie netrukus planuoja leisti savo vaikus į darželį, visų pirma, rekomenduojama išsiaiškinti, kokios vertybės jame yra puoselėjamos ir kokia ugdymo sistema taikoma. Tai padaryti galima pakalbėjus su darželio vadovu ar darbuotoju, kuris atstovauja darželio poziciją.
„Visi, kurie ugdome vaikus, remiamės bendražmogiškosiomis vertybėmis. Tačiau kiekvienas darželis gali akcentuoti jas skirtingai, pavyzdžiui, katalikiškasis labai skirsis nuo pasaulietiško, o besiremiantis Reggio Emilia filosofija bus kitoks nei tas, kuriame praktikuojama M. Montessori pedagogika. Tėvai turi priimti sprendimą, kurios darželio vertybės jų šeimai priimtinesnės ir atkreipti dėmesį, jei jos skirsis nuo tų, kurios ugdomos namuose“, – sako A. Rabašauskienė.
Ikimokyklinis amžius, anot specialistės, yra pats svarbiausias, nes vaikas tuo metu mokosi socialinio bendravimo, įgyja žinių apie įvairius reiškinius, pasaulį. Todėl kitas svarbus žingsnis renkantis darželį yra susipažinimas su ugdymo sistema, pagal kurią bus ugdomas vaikas.
„Šeimoms rekomenduoju pasidomėti, kuo ypatinga darželio ugdymo sistema, iš kokių veiklų ji susideda, kaip veiklos siejamos tarpusavyje, ar vertinamas individualus vaiko progresas. Taip pat kokia darželyje yra auklėtojų profesinio parengimo programa, profesinio tobulėjimo galimybės, kiek ir kaip į ugdymo procesą bus įtraukti tėvai. Kiekviena ugdymo sistema turi savo išskirtinumų, todėl svarbu, kad ji tiktų jūsų vaikui ir, žinoma, tėvams. Čia svarbu atkreipti dėmesį, kad jeigu darželyje sakoma, jog su vaiku tiesiog bus piešiama, šokama, laikas leidžiamas smagiai, tuomet tai nėra ugdymo sistema. Tokį veiklos apibūdinimą galima pavadinti smagiu užimtumu, arba kitaip – priežiūra. Kartais tėvai visiškai nekreipia dėmesio į ugdymą darželyje, juk tam yra mokykla. Tad reiktų nepamiršti, kad būtent ikimokykliniame amžiuje vaikai imliausiai mokosi natūraliai per žaidimus, potyrius ir auklėtojų modeliuojamas veiklas“, – pažymi A. Rabašauskienė.
Darželyje paklojamas pamatas vaiko charakteriui
„Vaikystės sodo“ atstovės teigimu, renkantis darželį svarbu atkreipti dėmesį ir į tai, kaip bus ugdomas vaiko charakteris. Tėvai turėtų pasidomėti, kiek kartų per savaitę vyksta emocinio intelekto lavinimo užsiėmimai ir ar jie remiasi kuria nors konkrečia programa. Taip pat rekomenduojama sužinoti, kaip programa ir jos veiklos ar kiti užsiėmimai bus integruojami į kasdienes vaikų rutinas bei tarpusavio bendravimą.
„Ikimokyklinukams labiausiai pritaikyta programa – Kimochi. Ji padeda vaikams susipažinti su įvairiausiomis emocijomis, suprasti, kad visi jausmai yra geri, tik elgesys gali būti tinkamas arba netinkamas, o jį mes galime pasirinkti. Pagal Kimochi auklėtojos, vaidindamos įvairias situacijas, kuriose būtinai atsitinka koks nors konfliktas tarp Kimočių, kartu su vaikais jas sprendžia, aptardami gerą ir blogą elgesį, ieškodami geriausio sprendimo“, – pastebi A. Rabašauskienė.
Žinoma, anot jos, kiekvienas darželis gali turėti ir daugiau specialių programų, tačiau svarbiausia apie jas pasidomėti iš anksto ir pasirinkti tinkamiausią.
„Ugdymo aplinkoje turi būti visko, iš ko vaikas gali mokytis gamtos pažinimo, matematikos, raštingumo, socialinių įgūdžių. Viskas turi turėti prasmę, o kiekvienas daiktas – aiškią paskirtį, rodančią, ko vaikas išmoks su juo žaisdamas. Todėl čia labai svarbu ir pačių auklėtojų savybės, gebėjimas prieiti prie vaiko ir su juo atrasti bendrą kalbą net ir žaidimų metu, siekiant tam tikro ugdymo tikslo“, – pažymi specialistė.
Pašnekovės teigimu, prieš pasirinkdami darželį tėvai domisi, kas bus jų vaiko auklėtoja. Ji dažnai lemia galutinį šeimos sprendimą. Tačiau, anot mokymų koordinatorės, naudingiau rinktis ugdymo įstaigą, o ne konkretų asmenį. Visų pirma, ugdymo įstaiga turi vertybes, paruoštą ugdymo programą ir užtikrina, kad pedagogai ją tinkamai vykdytų. Be to, ji seka naujausias tendencijas, tyrimus ir atnaujina ugdymo programą, kad atitiktų šiuolaikinius poreikius. O vaikui augant ar pereinant į kitą grupę, sistema išlieka ta pati, ugdymas sėkmingai tęsiamas.
Teigiamai nuteikianti darželio aplinka
Svarstant apie darželio pasirinkimą tėvams patartina išsiaiškinti ir tai, kiek laiko vaikai leidžia lauke, ar keliauja į išvykas, muziejus, bibliotekas bei kaip dažnai tą daro: „Žinoma, pandemija daug ką apribojo, bet į parkus, mišką jau galima drąsiai eiti. Svarbu suvokti, kiek plečiamas vaiko akiratis ir diegiami įgūdžiai už darželio ribų, kadangi tai taip pat turi itin didelę įtaką vaiko raidai“, – sako A. Rabašauskienė.
Taip pat šeimos turėtų pasidomėti, kokias naudas jų pasirinktame darželyje gali gauti ne tik jų vaikai, bet ir patys tėvai. Yra pastebima, kad kai kuriose įstaigose jie yra pakviečiami kartu su savo mažamečiais dalyvauti šventėse, išvykose. Todėl rekomenduojama patiems tėvams nuspręsti, kiek jie nori įsitraukti į organizacijos, kurioje bus ugdomas jų vaikas, veiklą ir tai labai aiškiai pabrėžti. Kiekviena šeima, anot A. Rabašauskienės, turi savo norus ir įsitraukimo ribas, o jas privalu gerbti.
„Svarbu paklausti darželio vadovų, o vėliau ir vaiko auklėtojų, kaip galite dalyvauti vaiko ugdyme ir darželio gyvenime. „Vaikystės sode“ be švenčių, savanorystės, kasdienės informacijos apie vaiką mobiliojoje programėlėje ir išsamios informacijos kiekvieną savaitę „Penktadienio laiškuose“, vaiko progreso vertinime du kartus metuose, papildomai kas mėnesį tėvams rengiame internetinius seminarus ir „arbatėles“ įvairiausiomis temomis, mūsų specialistai rengia edukacinį leidinį tėvams. Sodeliuose turime „Tėvų patariamąją tarybą“, kuri generuoja idėjas, kaip prisidėti prie vaikų ugdymo ir bendruomenės stiprinimo“, – pažymi specialistė.