„Jeigu būčiau paklususi stereotipinei nuomonei, greičiausiai būčiau vietoj maketuotojos tapusi muzikos mokytoja“, – sako VšĮ „Versli mama“ lektorė ir VšĮ „Globalūs projektai“ direktorė Vilma Dainienė, spalio 22–25 dienomis Austrijos sostinėje Vienoje dalyvavusi „Erasmus+“ Tarptautinės bendradarbiavimo veiklos seminare “The Power of Skills – Equipping Women in STEM through (dual) VET”.
STEM – vis dar per mažai moterų
Mokslas, technologijos, inžinerija, matematika tai – sritys, kurios yra labai svarbios naujovėms, inovacijoms ir plėtrai, bet tai yra taip pat tos sritys, kuriose labiausiai pasireiškia lygių galimybių spragos, nes STEM (angl. Science, Technology, Enginiering and Math, liet. Gamtos mokslai, technologijos, inžinerija ir matematika) moterų lyderystė vis dar yra per maža.
Vienoje vykusiame seminare buvo kalbama apie tai, kas daro įtaką, renkantis STEM karjerą, kas yra svarbu šioje srityje ir kodėl moteris STEM srityje vis dar – retenybė. Nes juk stereotipiškai moterys labiau įsivaizduojamos dirbančios mokytojomis, gydytojomis, buhalterėmis, o ne programuotojomis, inžinierėmis, geležinkelietėmis ir pan.
„Turėjau būti mokytoja, o ne maketuotoja“
Diskusijų metu ir darbo grupėse seminaro dalyviai diskutavo apie stereotipus, kuriems pamatai paklojami dar mokykloje, apie tai, kad profesija, gana dažnai, „pririšama“ prie lyties, taip pat apie tai, kad renkantis profesiją svarbu ne lytis, o asmeniniai pasirinkimai ir žmogaus asmeninės savybės. Vilma Dainienė apie vis dar gajas stereotipines nuostatas gali paliudyti iš savo asmeninės patirties: „Aplinka už mane buvo nusprendusi, kad turėčiau būti muzikos mokytoja. Mat turėjau klausą, buvau gabi muzikos srityje. Tačiau susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, muzikos mokyklos taip ir nepabaigiau. O vėliau pasirinkau tekstų rinkėjo ir maketuotojo specialybę, kurią, beje, tuomet dažniau rinkosi vaikinai nei merginos.“
Stereotipinės moterų ir vyrų profesijos
Į seminarą „Erasmus+“ Tarptautinės bendradarbiavimo veiklos seminare “The Power of Skills – Equipping Women in STEM through (dual) VET” atvykę dalyviai iš Lietuvos, Lenkijos, Vokietijos, Lichtenšteino, Turkijos, Austrijos, Italijos, Serbijos ir Danijos dalijosi įžvalgomis apie tai, kaip atpažinti stereotipines nuostatas, kurios apriboja ne tik profesijos pasirinkimo laisvę, bet ir visuomenės gerovę. Stereotipai neturėtų užkirsti kelio žmogui renkantis profesiją, nes kiekvienas žmogus turi turėti vienodas galimybes siekti mokslo, profesinio tobulėjimo, karjeros, turi turėti vienodas galimybes saviraiškai įvairiose srityse.
Pasak projekto dalyvės, mokykloje dar ir dabar mergaitė gali išgirsti iš mokytojo: „Tu – per silpna fizikoj, šitos profesijos tikrai nepaveši.“ Arba: „Ką tu čia su gitara birbini, gi nieko neuždirbsi, eik geriau į statybas, – ragina jaunuolį tėvai. Arba: jeigu tėvas medikas, tai ir sūnus būtinai turi būti medikas? Juk visuomet galima save išbandyti, o mokytojams, tėvams su įvairiais stereotipiniais pasisakymais ir nuostatomis svarbu nežlugdyti jaunų žmonių galimybių. Kodėl pvz., moteris negali būti santechnike? Nes, kur tai matyta, vamzdžius kloja tik vyrai. O kodėl gi nepabandžius, jeigu norisi? Vilma Dainienė pasakoja pažįstanti puikų pradinių klasių mokytoją vyruką. Lietuvoje, deja, tai itin retas atvejis. Pradinukus dažniausiai moko moterys. Dar vienas nestereotipinis pavyzdys – moteris važnyčiuotoja Tai – puikus pavyzdys to, kaip išlendama iš stereotipinių nuostatų rėmo ir renkamasi tokią profesiją, kuri miela širdžiai, o ne tokią, kokios reikalauja šeima, mokykla ar aplinka.
Vokietijos ir Austrijos geroji patirtis
Seminaro dalyviai taip pat turėjo galimybę aplankyti Vienoje įsikūrusias įmones, kurios dirba pagal dualinę profesinio mokymo sistemą ir susipažinti su pasaulinio garso kompanijoje „Siemens“ dirbančiomis bei karjeros STEM srityje siekiančiomis moterimis. V. Dainienė sako, kad gerąją Vokietijos ir Austrijos patirtį būtų gerai pritaikyti ir Lietuvoje. Tenykščiai studentai, besimokydami profesijos profesinėse mokyklose turi galimybę atlikti apmokamą praktiką įmonėse ir taip įgyti ne tik teorinių, bet ir praktinių žinių. Vėliau tose įmonėse dažniausiai ir toliau tęsia karjerą. Tad, pasak Vilmos Dainienės, siekiant kuo daugiau pritraukti į STEM moterų, reikėtų apie karjerą STEM pradėti kalbėti nuo pradinių klasių, „nepririšti“ profesijos prie lyties ir glaudžiai bendradarbiauti su darbdaviais.
Pagrindinė iliustracija – asociatyvinė iš © CANVA, pranešimo organizatorių nuotr.