Aktualu

Karolina kuria nuosavą verslą tarp Vilniaus ir Milano

Print Friendly, PDF & Email

Programos Erasmus jauniesiems verslininkams dalyvė Karolina Morkūnaitė 5 mėnesius sėmėsi verslo kūrimo patirties grafinio dizaino įmonėje Milane, Italijoje. Mergina mielai sutiko pasidalyti savo patirtimi apie verslo vizitą Italijoje, kilusius iššūkius ir savo ateities planus.

Karolina Morkūnaitė_versli mama

Kas ir kodėl paskatino dalyvauti programoje „Erasmus jauniesiems verslininkams“?

Savo ateitį visuomet siejau su grafiniu dizainu. Po studijų Vytauto Didžiojo universitete ir Kauno informacinių technologijų mokykloje beveik ketverius metus dirbau grafinio dizaino srityje, įgijau nemažai praktinės patirties ir supratau, jog noriu dirbti sau – tapti laisvai samdoma darbuotoja arba įkurti savo įmonę.

Esu ambicinga, veikli ir kūrybinga, tikiu savo talentu bei jėgomis, todėl siekiu maksimaliai panaudoti savo gebėjimus. Stengiuosi juos nukreipti į savo verslą – kad tai, ką man patinka daryti, taptų ir pragyvenimo šaltiniu.

Iš draugės sužinojusi apie  „Erasmus jauniesiems verslininkams“ programą, nusprendžiau bandyti laimę. Mano sprendimą vykti su verslo vizitu į Italiją lėmė tai, jog ši programa suteikia galimybę pasisemti verslo kūrimo žinių iš patyrusio verslininko, sužinoti apie užsienio rinką, pažinti kitą kultūrą ir pagilinti savo mąstyseną.

Ko išmokai verslo vizito metu Italijoje?

Šis vizitas man suteikė galimybę ne tik tapti  savarankiškesnei, atsakingesnei ir stipresnei psichologiškai, bet ir padėjo įgauti daugiau pasitikėjimo profesinėje srityje. Gerokai patobulinau savo italų kalbos įgūdžius, įgijau žinių apie užsienio rinką, užmezgiau daug naujų ryšių.

Turėjau galimybę stebėti iš arti mane priėmusios italų įmonės valdymą, o tai man bus labai naudinga pradedant savo verslą. Išmokau koordinuoti ir planuoti darbus bei projektus komandoje. Sužinojau, kokias programas ir kokius įrankius naudoti, norint laiku atlikti darbus.

Negana to, per tuos mėnesius, praleistus įmonėje „Nomesia“, įgijau praktinės patirties, kaip tvarkyti įmonės dokumentaciją, išmokant atlyginimus darbuotojams ir atliekant įmonės pinigines operacijas.

Išmokau, kaip pritraukti klientus, tinkamai su jais bendrauti, parengti paslaugų sutartis. Taip pat įgijau žinių interneto svetainių kūrimo ir dizaino srityje: išmokau dirbti „Adobe XD“ programa, sužinojau, kaip yra kuriamos interneto svetainės, kokie yra failų ir grafikos reikalavimai.

Išmokau dirbti su „Google Adwords“ svetainės reklamos sistema, skelbiančia reklamas „Google“ paieškos sistemoje ir kitose svetainėse, įgijau „Google Adwords Fundamentals“ sertifikatą. Kurdama reklaminę medžiagą įmonei „Nomesia“ ir jos klientams, išmokau rinkodaros subtilybių.

Su kokiais didžiausiais iššūkiais susidūrei?

Vienas iš iššūkių buvo bendravimas italų kalba ir, manau, man pavyko jį įveikti. Prieš ketverius metus dar studijuodama Vytauto Didžiojo universitete dalyvavau „Erasmus+“ mainų programoje Italijoje, Neapolyje. Nuo tada pamilau italų kalbą ir nusprendžiau jos mokytis.

Šis verslo vizitas Milane buvo puiki galimybė bendrauti italų kalba. Padariau tikrai didelę pažangą, nors tik atvykus buvo gana sunku „prasilaužti“, bendraujant kilo šiokių tokių sunkumų.  Įmonėje „Nomesia“ buvo mažai žmonių, kurie kalbėjo angliškai, tačiau ilgainiui problemos nebeliko. Šiuo metu jau pakankamai gerai kalbu itališkai ir ruošiuosi toliau gilinti savo žinias.

Kitas labai svarbus mano vizito iššūkis buvo kiek įmanoma daugiau išmokti iš italų įmonės „Nomesia“. Juk niekas paskui tave nevaikšto ir nepadeda visko ant lėkštutės. Kiekvieną dieną reikia įdėti daug pastangų, domėtis, rodyti iniciatyvą ir turėti noro mokytis, planuoti savo laiką ir darbus. Tik nuo to priklausys, kiek informacijos ir naudos parsiveši.

Kokia buvo kasdienybė įmonėje? Ar lengva buvo įsilieti į kolektyvą?

Mano pagrindinis darbas buvo susijęs su grafiniu dizainu: kūriau įvairias reklamas, lankstinukus, interneto tinklalapių grafiką. Dirbau kartu su grafikos dizainere Elena Monistier, ji man skirdavo užduotis, tačiau taip pat aiškindavo, ką ir kodėl daro pati. Kartu aptardavome projektus, nuspręsdavome, ką ir kaip darysime.

Kiek sunkiau buvo bendrauti su įmonės direktoriumi Filippo Margary. Jis būdavo labai užsiėmęs, dažnai skubėdavo į susitikimus su klientais, turėjo begales reikalų. Tačiau ir direktorius rasdavo laiko atsakyti į mano klausimus, man skirdavo tokias užduotis, kurios leisdavo kuo geriau išanalizuoti įmonės veiklą, suprasti, kaip ji funkcionuoja.

Vėliau mokiausi ir iš kitų komandos narių. Dirbau su rinkodaros programa „Google Adwords“, išmokau atlikti administracines įmonės užduotis, dalyvavau įmonės susirinkimuose, stebėjau, kaip bendraujama su klientais. Atlikusi man skirtas užduotis, likusį laiką savarankiškai mokiausi dirbti su įvairiomis grafinio dizaino programomis.

Namuose papildomai mokiausi italų kalbos, taip pat gilinau profesines žinias, kurios buvo reikalingos pavestoms užduotims atlikti. Bandžiau kaip galima geriau įsilieti į įmonės gyvenimą, nes toks ir buvo mano verslo vizito tikslas.

Man labai pasisekė, jog įmonės kolektyvas buvo labai draugiškas  ir mane priėmė labai šiltai, noriai dalijosi žiniomis, bendravome ne tik darbe, bet ir už jo ribų. Mano nuomone, tai beveik visų italų bruožas – daugelis sutiktų italų labai šiltai ir noriai bendravo. Džiaugiuosi, kad pasirinkau būtent šią šalį.

Ką patartum būsimiems „Erasmus jauniesiems verslininkams“ programos dalyviams?

Vykstantieji su verslo vizitu pagal „Erasmus jauniesiems verslininkams“ programą turėtų nepamiršti, jog norint kažko išmokti, nuvykus į priimančią įmonę, reikia ir pačiam rodyti norą bei iniciatyvą. Prieš kelionę  derėtų įgyti bent jau minimalius priimančios šalies kalbos pagrindus, nes ne visose Europos Sąjungos valstybėse anglų kalba yra plačiai vartojama.

Taip pat reikėtų nepatingėti skirti laiko priimančios įmonės paieškai, nes nuo to labai priklauso verslo vizito kokybė.

Ar italai labai skiriasi nuo lietuvių?

Italijoje žmonės apskritai daug draugiškesni, šiltesni ir atviresni. Tai labai išryškėja iš šalies žvelgiant į įmonės darbuotojų ir kliento santykius. Su klientu bendraujama kaip su labai geru draugu.

Apskritai Italijoje tradiciškai daugelis verslų gimsta iš nedidelio šeimos verslo, kuomet pirmieji darbuotojai ar klientai būna šeimos nariai arba draugai. Didžiuosiuose miestuose tai ne taip aktualu, tačiau mažesniuose galima rasti daugybę restoranų ar krautuvėlių, kuriuose dirba ištisos šeimos kartos, vaikai nuo mažens mokomi amato ir tęsia šeimos tradicijas.

Mane priėmusios įmonės vadovas patarė pirmiausia pradėjus verslą paslaugas teikti artimiems žmonėms, nes tik iš jų išgirsi nuoširdžią kritiką, sulauksi palaikymo ir net pagalbos.

Italijoje šiek tiek lėtesnis darbo tempas, tačiau mane priėmusioje įmonėje darbai buvo gerai organizuojami ir atliekami laiku. Be abejo, Italijoje daugiau kavos pertraukėlių… Juk kava italams yra gyvybiškai svarbus dalykas! Italijos rinka kur kas platesnė nei Lietuvos, nes yra daug daugiau gyventojų. Taip pat daug atvykėlių iš visos Europos Sąjungos ir kitų šalių, todėl didesni kultūrų ir papročių skirtumai.

Ar Italijoje įgytą patirtį panaudosi kurdama savo verslą? 

Taip, žinoma! Savo patirtį pirmiausia pritaikysiu kurdama mobiliąsias aplikacijas ir jas reklamuodama pagal klientų poreikius. Įgyti praktiniai įgūdžiai kuriant interneto svetaines „Wordpress“ ir „Adobe XD“ programomis leido suprasti, kaip geriau jas pritaikyti klientų poreikiams.

Įgyta praktinė patirtis kuriant reklamjuostes internete, lankstinukus, plakatus, infografikus leido suprasti, kaip tinkamai kurti reklaminę medžiagą.  Įgytas žinias, naujus kompozicinius variantus, stilius ir grafikos elementus panaudosiu savo įmonės ir klientų reklamai.

Taip pat ateityje įmonės darbams planuoti naudosiu sistemas „Meistertask“ ir „Odoo“. Jos padeda sklandžiai dirbti bei planuoti darbus, projektus. Susipažinimas su įmonės „Nomesia“ kainų ir pardavimo politika padės optimizuoti paslaugų kainas, nustatyti svarbius rinkos rodiklius.

Įmonės valdymo, administracines žinias pritaikysiu kasdieniuose darbuose: tvarkydama sąskaitas, atlikdama apmokėjimus, mokėdama atlyginimus, pasirašydama sutartis, organizuodama ir saugodama dokumentus. Verslo vizito metu įgyta patirtis leis išvengti klaidų kuriant savo verslą ir sparčiau judėti pirmyn.

Kokie dabar ateities planai?

Šiuo metu tobulinu savo verslo planą ir rengiu paraišką Europos Sąjungos paramai gauti pagal Kaimo plėtros 2014–2020 m. programos veiklos sritį „Parama ekonominės veiklos pradžiai“. Planuoju steigti verslo mažąją bendriją – pradėti dirbti savarankiškai Lietuvos ir užsienio rinkai, teikiant grafinio dizaino paslaugas. Šiais laikais nesunku rasti įvairių platformų internete, norint gauti užsakymų iš užsienio klientų, taip pat Lietuvoje jų netrūksta.

Turiu susiplanavusi nemažai ateities darbų vien iš savo artimųjų bei pažįstamų rato. Gauta Europos Sąjungos parama padėtų įsigyti verslui reikalingą įrangą ir įsirengti darbo vietą.

Visiems, kurie nori kurti savo verslą, drąsiai rekomenduoju  dalyvauti „Erasmus jauniesiems verslininkams“ programoje. Ji priverčia išeiti iš komforto zonos, praplečia akiratį, suteikia naujų idėjų ir norą judėti pirmyn.

_____________________________________________________________________

Taip pat skaitykite:

Mediatorė Vidmantė: sprendimai tvyro ore, juos tik reikia atrasti

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.