Kamilė Dalšėdaitė, Ispanijoje praktiškai išbandžiusi įdarbinimo platformos YOOPIES teikiamas galimybes, nusprendė: tokios pagalbos šeimoms reikia ir Lietuvoje. 20-yje Europos šalių veikiančiam verslui į mūsų šalį atvesti Kamilė tvirtina neinvestavusi nė euro – atsipirko laiku ir motyvacija.
Kamilė – diplomuota psichologijos bakalaurė ir organizacinės psichologijos magistrė, po studijų Lietuvoje sėkmingai kilusi karjeros laiptais. „Visada buvau begalinė Lietuvos patriotė. Įstojau studijuoti organizacinės psichologijos magistrantūros į universitetą Olandijoje, bet galiausiai vis tiek apsisprendžiau likti Lietuvoje, nes užsieniai manęs tuo metu netraukė“, – prisipažįsta lietuvė, kurios netikėtas sprendimas kurtis svečioje šalyje nustebino ir tėvus, ir draugus.
Mintį apie emigraciją pasufleravo anaiptol ne santykių ar profesinės problemos, o noras tobulėti kaip asmenybei, pamatyti ir pažinti kitas kultūras. Tuo metu apie panašias permainas svarstė ir gera Kamilės draugė. Pasitarusios, abi merginos nusprendė: važiuojam! Sako jokio plano neturėjusios, tik troškusios įsikurti ten, iš kur pakankamai greitai ir paprastai pasiekiama gimtinė.
Ispanija keliauninkes paviliojo galimybe išmokti naują kalbą ir pažinti išties turtingą kultūrą. Merginos pasirinko Barseloną – tikina tuo metu negalvojusios apie jokias karjeros galimybes, buvo pasiryžusios bet kokiems pasiūlymams ir išbandymams.
Atsitiktinė pažintis
Pirmasis darbas puse etato hostelyje priminė košmarą. Savaitę teko gyventi belangiuose kambariuose su tarakonais, vietoj žadėtojo pusės etato dirbti pilnu etatu ir dar naktimis, be to, – gaminti maistą 20-čiai žmonių. Kadangi darbo sąlygos smarkiai skyrėsi nuo tų, dėl kurių buvo tartasi iš pradžių, Kamilė su drauge netruko trinktelėti durimis.
Kelis pirmuosius mėnesius gyvenome iš santaupų. Laisvu laiku mokydavomės ispanų kalbos. Buvo labai sudėtinga susikalbėti kasdieniais reikalais: daugelyje parduotuvių ar restoranų žmonės nekalba angliškai.
Lietuvoje vandenlenčių sportą profesionaliai kultivavusiai Kamilei neilgai trukus pasitaikė proga įsidarbinti instruktore vietiniame jėgos aitvarų ir banglenčių parke. Galimybė daryti tai, ką išmanai ir kuo domiesi, atrodė itin patraukli.
„Kadangi ispanų jau buvau pramokusi, apsimečiau, kad susikalbėsiu be problemų. Pradėjau dirbti savaitgaliais. Vis dėlto netrukus paaiškėjo, kad daugiau negu pusė klientų nekalba angliškai, o mano ispanų kalba per silpna. Po pusantro mėnesio, prasidėjus sezonui, kai reikėjo dirbti pilnu etatu, dėl nepakankamų kalbos žinių su šiuo darbu teko atsisveikinti“, – atvirai ir be jokio apmaudo kalba Kamilė. Juolab kad nėra ko apmaudauti – būtent šis atsisveikinimas suvedė su būsimu verslu.
Netekusi širdžiai mielo darbo, Kamilė nesėdėjo sudėjusi rankų – įsidarbino aukle. Vaikų priežiūros patirties buvo įgijusi dar gyvendama Lietuvoje, tad pats darbo pobūdis negąsdino, o auklės paslaugų ieškančią šeimą, naudodamasi programėle YOOPIES, susirado stulbinamai greitai.
„Ši 20-yje Europos šalių veikianti platforma Ispanijoje gerai žinoma. Naudodamasi ja, susiradau auklės darbą per dieną: viskas buvo labai greita, patogu, likau patenkinta“, – pirmuosius pažinties su prekės ženklu įspūdžius prisimena Kamilė, dabar pati atstovaujanti jam Lietuvoje.
Vis tik auklės darbas tebuvo laikina stotelė – po kelių mėnesių Kamilė įsitaisė vienos technologijų kompanijos pardavimų komandoje. Psichologės išsilavinimą turinčiai merginai pardavimų sritis buvo mažai artima širdžiai, produktas – sudėtingas, bet tenkino stabili darbo vieta ir pajamos. „Tačiau tik tiek“, – pripažįsta žvelgdama atgal į tuos laikus.
Praėjus nepilniems gyvenimo Ispanijoje metams, galvoje vis dažniau ėmė suktis mintys: o kas toliau? Jautėsi pakankamai prisiblaškiusi, vis stiprėjo jausmas, kad reikėtų grįžti į savo profesinę sritį. Ir tada toptelėjo, jog dar gyvendama Lietuvoje svarstė, kad reikėtų įrankio, kuris padėtų šeimoms susirasti auklę. Toms, iš kurių pati išeidavo, anot Kamilės, rasti naują žmogų sekdavosi sunkiai, nes trūko funkcionalios platformos, o paieškos per rekomendacijas užtrukdavo.
Taip subrendo mintis atidaryti Lietuvoje kažką panašaus į YOOPIES.
Franšizė nieko nekainuoja
„Jeigu kompanija veikia 20-yje Europos šalių, vadinasi, ateis laikas, kai kels koją ir į Lietuvą“, – ėmė svarstyti Kamilė. Socialiniame tinkle LinkedIn susiradusi kompanijos įkūrėją, parašė jam bendro pobūdžio pasiteiravimą, ar domintų galimybė atsidaryti Lietuvoje. Nors teigiamo atsakymo prisipažįsta nesitikėjusi, jis buvo būtent toks!
Jau po savaitės Kamilė metė tuometinį darbą ir sėdo aptarti bendradarbiavimo sąlygų. Sutarta, kad Kamilė atstovaus kompanijai Lietuvoje ir atidarinės paslaugas su YOOPIES vardu kaip individualiai veikiantis asmuo, o kompanija savo žiniomis ir technologiniais ištekliais pagelbės visame atidarymo procese. Taip Lietuva YOOPIES šeimoje tapo 20-ąja nare. Drauge su mūsų šalimi į jos gretas įsiliejo ir Norvegija bei Lenkija.
Pasijaučiau labai savo vėžėse ir pagaliau daranti tai, ką noriu. Neapleido džiugus jausmas, kad dirbu Lietuvai ir darau kažką, kas bus naudinga, palengvins žmonių kasdienybę.
„Iš savininkų pusės klausimo, kas apskritai ta Lietuva, nebuvo, – išgirdusi repliką, šypsosi iš Barselonos verslui Lietuvoje diriguojanti Kamilė. – Numanau, kad galvodami apie plėtrą, jie jau buvo svarstę mūsų šalies variantą. Tačiau nenorėjo plėstis patys, nes palyginti su kitų Europos šalių rinkomis, Lietuvos rinka per maža. Todėl tiesiog leido viską daryti man pačiai. O aš turėjau motyvacijos ir noro atidaryti šį verslą Lietuvoje.“
Kamilė tvirtina, kad plėtra į Lietuvą nekainavo pinigų nė vienai pusei. Už franšizę ji moka savo laiku (jo tenka investuoti gana daug), o franšizės davėjas įsipareigoja dalintis žiniomis apie verslo valdymo procesus. Naujajai atstovei keliami veiklos tikslai kol kas įvardyti ne pinigais, o reikalavimais išlaikyti aukštą paslaugos kokybę. Pelną planuojama skirstyti vėliau, kai verslas Lietuvoje tvirtai įsivažiuos.
„Kadangi kompanija į platformą Lietuvoje neinvestuoja nuosavų lėšų, nustatytų pajamingumo ribų šiuo metu neturime, vertiname tik prisiregistravusių vartotojų skaičius. Manau, kiekvienas, galvojantis apie franšizę, turėtų apsvarstyti tokią galimybę: iš pradžių nemokėti franšizės mokesčio ir negauti uždarbio, bet mainais investuoti savo laiką. Bendradarbiavimo sąlygos gali būti ir tokios“, – tvirtina naujoji YOOPIES atstovė.
Statistinio vartotojo portretas
Naudojantis platforma YOOPIES, galima lengvai susirasti auklę, slaugytoją, naminių gyvūnų prižiūrėtoją, namų tvarkytoją, korepetitorių. Pagrindiniai naudotojai susitelkę Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, nors registruotis gali bet kuriame Lietuvos kampelyje gyvenantis žmogus.
„Teikiame penkias paslaugas, tačiau didžiausias dėmesys skiriamas auklių paieškai. Juolab kad ir pati kompanija iš pradžių buvo sukurta kaip vaikų priežiūros pagalbininkų platforma ir tik paskui prijungė kitas paslaugų grupes. Taip paprasčiau, negu paleisti visas jas iš karto“, – aiškina Kamilė.
Tarp tų, kurie auklių profilyje registruojasi kaip ieškantys darbo, dažniausiai matyti studenčių veidai. Antroje vietoje – 50+ amžiaus moterys, trečioje – 20–50 metų moterys, kurioms auklės darbas yra pagrindinė veikla. Siūlosi dirbti ir keli vyrai, tačiau, anot Kamilės, palyginti su užsieniu, kur manny (aukliaus) darbas gana populiarus, Lietuvoje ši tendencija dar neįgavusi pagreičio.
Kalbant apie abiejų pusių lūkesčius Lietuvoje ir svetur, pastebiu vieną esminį skirtumą – darbuotojo, šiuo atveju, auklės ieškančios šeimos užsienyje į šią paiešką ir patį darbuotoją žiūri paprasčiau. Pavyzdžiui, kai pati Ispanijoje ieškojau auklės darbo, atėjau, susitikau su šeima, pakalbėjau 15 minučių ir kitą dieną iš darželio vaiką jau pasiėmiau viena.
Kamilės pastebėjimais, Lietuvoje auklės įvedimo į šeimą laikas ilgesnis, stengiamasi, kad vaikas pabūtų su aukle prie šeimos. „Užsienyje vaikai labiau pripratę prie auklių turėjimo ir jų kaitos – skirtingai nei Lietuvoje, kur auklės ieškoma ilgam laikui. Svetur šeimos taip nepergyvena, ar viskas bus gerai“, – svarsto pašnekovė.
Antroji pagal populiarumą platformoje YOOPIES teikiama paslauga, nedaug atsiliekanti nuo vaikų priežiūros, – namų tvarkymas. Čia aktyvumas abipusiai vienodas: darbą siūlo ir jo aktyviai ieško tiek šeimos, tiek pačios tvarkytojos.
Kalbėdama apie trečioje vietoje esančią gyvūnėlių prižiūrėtojų paslaugų grupę, Kamilė sako pastebinti didelį atotrūkį tarp tų, kurie registruojasi kaip ieškantys tokio darbo, ir tų, kurie jį siūlo. Šiuo požiūriu Lietuva esą smarkiai skiriasi nuo kitų užsienio rinkų: išvykdami atostogų ar į komandiruotę, mes vis dar pripratę augintinio priežiūrą patikėti artimiesiems ar draugams, o užsienyje jau nebenorima prisiimti tokios atsakomybės.
Kitos dvi paslaugų grupės nuo pirmūnių skaitlingumu kol kas atsilieka: ieškančių ir teikiančių slaugytojo ar korepetitoriaus paslaugas platformoje registruojasi palyginti nedaug.
Tikslas – patikimumas
Incidentų, sukčiavimo ir kitokių nesusipratimų tokiuose darbuose, kokie siūlomi Kamilės vadovaujamoje platformoje, tikriausiai sunku visiškai išvengti. Todėl siekiant apsisaugoti nuo galimų krizių, darbo ieškančių asmenų prašoma atsiųsti asmens tapatybės kortelės kopiją, baigtų mokymų, pirmosios pagalbos kursų pažymėjimo ir kitus duomenis. Rinkdamasi sau darbuotoją, šeima gali matyti, kuriuos iš profilių YOOPIES komanda patikrino ir patvirtino. Būtent juos klientams rekomenduoja žiūrėti pirmiausia, nes jų patikimumas didesnis.
Jeigu nutinka nepageidautinų įvykių, mes, kaip kompanija, nenešame atsakomybės už tai, ką žmogus padarė. Kiek teiravausi, per visą platformos istoriją ir per visas 20 šalių tokių atvejų buvo vos keli. Kaip elgiamasi toliau, priklauso nuo situacijos. Kadangi mūsų vartotojai, ieškantys paslaugos, moka mėnesinę įmoką, jiems gali būti grąžinami pinigai. Tačiau atlyginti turtui padarytos žalos platforma neturi galimybių – mes neimame tokio dydžio mokesčių, iš kurių paskui galėtume kompensuoti praradimus.
Iš darbo ieškančių asmenų verslo liudijimo, individualios veiklos pažymų ar kitų veiklos teisėtumą įrodančių dokumentų pateikti neprašoma. Tačiau registruodamiesi ir sutikdami su platformos taisyklėmis, ieškantieji darbo patvirtina, kad turi teisę verstis deklaruojama veikla, vadinasi, atsiskaitydama šeima gali jaustis saugiai. „Jeigu kartais darbuotojas veiklos neturi registravęs, tai yra jo atsakomybė. Manau, kiekvienas turi prisiimti atsakomybę už savo veiklą pats“, – kompanijos poziciją dėsto Kamilė.
Apsisaugoti nuo gudročių, linkusių apeiti tarpininkus ir tartis su paslaugos teikėju tiesiogiai, padeda platformoje įdiegti technologiniai sprendiniai. Kai mama registruojasi ieškodama auklės, po registracijos ji gali naršyti po visus auklių profilius ir ieškoti sau tinkamos kandidatūros, pavyzdžiui, gyvenančios netoliese. Išsirinkusi vieną ar kelis patinkančius profilius, jiems gali parašyti.
„O tada įsijungia mūsų saugiklis: parašyti galima, atsakymą gauti galima, bet norint tęsti susirašinėjimą toliau, tenka susimokėti mėnesio įmoką. Kitaip tą konkretų darbuotoją internete vargu ar susirasi, tad jeigu jo labai nori – susimokėsi“, – kaip monetizuojama paslauga, atskleidžia pašnekovė.
Mėnesio mokestis už naudojimąsi platforma yra 12,90 euro. Mokant už 3 mėnesius iš karto, kaina mažėja. Susimokėjus profiliams galima rašyti, kiek tik nori, netaikomi jokie apribojimai.
Bus daugiau skaidrumo
YOOPIES greitu metu viena pirmųjų Lietuvoje suteiks galimybę už gautas paslaugas susimokėti internetu. Išsirinkus darbuotoją, užsisakius jo paslaugas ir pažymėjus numatomą darbo laiką, platforma pati paskaičiuos, kiek valandų per savaitę žmogus dirbo ir uždirbo. Atsiskaitymas už suteiktas paslaugas vyks automatiškai nuskaitant lėšas nuo darbdavio sąskaitos arba pagal nurodymą atlikti pinigų pervedimą. Platformoje bus įvesti ir samdančio asmens, ir besisamdančio asmens sąskaitų duomenys.
Tikiu, kad įdiegus šias patogias funkcijas dabar, kai daugelis taupo savo laiką kur kas labiau nei prieš dešimtmetį, YOOPIES paslaugų kaina atrodys protinga ir skambės kaip priimtinas vertės pasiūlymas.
„Viską automatizavę ir siūlydami atlikti mokėjimus per banką, būsime vieni pirmųjų, kurie prisideda prie vaikų priežiūros, namų tvarkymo, slaugos paslaugų rinkos skaidrinimo“, – įsitikinusi Kamilė.
Šią internetinių atsiskaitymų funkciją Lietuvoje YOOPIES ketina įdiegti vasarai dar nesibaigus, o rudenį planuoja pristatyti iPhone ir Android operacinėms sistemoms skirtas lietuviškas programėles.
„Aš pati Ispanijoje ieškojau darbo naudodamasi programėle. Taip pat iš Google Analytics matau, kad daugiau negu pusė žmonių registruojasi mobiliaisiais įrenginiais. Todėl nekantraudama laukiu lietuviškų programėlių starto, kad naudotis YOOPIES platforma būtų dar patogiau“, – entuziazmu dega Kamilė, tačiau pripažįsta: kai dirbi su didele tarptautine kompanija, procesų sparta ne visada nuspėjama, todėl reikia užsidėti laiko saugiklius.
Nuotraukų autorė – Alina Ožič
KAIP TAPTI PORTALO VERSLI MAMA DRAUGĖMIS IR TINKLAVEIKOS NARĖMIS