Startuolių kūrėjai verslo pradžioje dažnai susikoncentruoja į idėją, komandą, investicijų paiešką, tačiau verslo modelio klausimą pasilieka tolesniam laikui. Visgi, tinkamai ir laiku neišsigryninus, kaip startuolis uždirbs pinigus, gali ir niekada nepavykti tapti vienaragiu. Inovacijų agentūros „TechHub“ pre-akceleratoriaus mentorius Mantas Lozuraitis padeda ankstyvos stadijos startuoliams nepraleisti šio svarbaus žingsnio.
Rekomenduoja ieškoti kuo paprastesnės formulės
Verslo modelis – tai tam tikras planas, kuriame detaliai įvardijama įmonės ar startuolio veiklos strategija, tikslinė auditorija, pajamų šaltiniai bei kiti pagrindiniai faktoriai. Mantas Lozuraitis startuoliams pataria atsakymų ieškoti paprastu būdu – pažiūrėti, kokį verslo modelį naudoja konkurentai ar panašūs sėkmingi verslai.
„Gilinantis vertėtų analizuoti potencialius klientus – geriau suprasti, pajausti jų problemas, mąstymo principus ir sprendimo priėmimo logiką. Remiantis potencialių klientų analize, verslo modelis dažniausia paaiškėja savaime. O padarius gerą klientų analizę, gali būti, kad pavyks ne tik išsigryninti verslo modelį, bet ir atrasti naujų verslo galimybių“, – sako ekspertas.
Jau ne vienerius metus konsultuodamas startuolius M. Lozuraitis neskatina jų galvoti apie verslo modelį nuo labai ankstyvos stadijos, bet ne dėl to, kad šis žingsnis nėra svarbus. „Naudoju penkis klausimus, kurie padeda identifikuoti tai, kur reikėtų šiuo metu fokusuotis: kokie kliento poreikiai, koks produktas šiuos poreikius išspręstų, kaip sukurti tokį produktą, kaip pristatyti ir parduoti tokį produktą, kaip sukurti struktūrą ir sistemas, kurios palengvintų startuolio augimą? Į šiuos klausimus atsakymų ieškoti reikėtų kartu su kitais startuolio darbuotojais, atsakingais už technologijas, rinkodarą, pardavimus bei strategiją“, – įžvalgomis dalinasi M. Lozuraitis.
Mentorius pažymi, kad vertinga skirti dėmesio išsikeltų prielaidų testavimui, nes tai atlikus, verslo modelis taps gerokai aiškesnis: „Visgi, kurdami verslo modelį negalvokite itin sudėtingai ir nebandykite išrasti kažko naujo – tai ne ta priemonė, kur klientai ieškos išskirtinumo. Kuo verslo modelis paprastesnis – tuo lengviau startuoliams pavyks parduoti.“
Kaip startuoliams uždirbti pirmuosius pinigus?
Dažniausiai startuoliai naudoja tokius verslo modelių tipus:
- Prenumerata, kai prašoma susimokėti fiksuotą sumą už tam tikrą laikotarpį. Pinigai uždirbami automatiškai kiekvieną periodą.
- Komisinis. Pinigai uždirbami kaip procentas nuo kiekvieno sandorio. Pavyzdžiui, „Paypal“ , „Airbnb“ , „Etsy“, „Bolt“.
- Sandorio. Pinigai uždirbami pardavus daiktą ar paslaugą.
- Panaudojimo (angl. pay per use). Pinigai uždirbami už kiekvieną panaudojimą. Pavyzdžiui, „Citybee“.
„Jau žinodami tokius monetizavimo pavyzdžius, tik pradedantys startuoliai gali sekti panašiu pavyzdžiu ir kurti savo verslo modelį“, – priduria Mantas Lozuraitis.
Investicijos ir augimas – neatsiejama tema nuo verslo modelio gryninimo. Ekspertas teigia, kad visų uždirbtų pinigų tikrai nereikėtų „pasilikti sau“ – taip galite sulaukti neigiamo požiūrio iš investuotojų: kodėl jie turėtų investuoti į jus, jei jūs nusprendėte neinvestuoti į savo startuolio augimą? Investuodami į augimą, keliate savo verslo vertę. Tai reiškia, kad pritraukinėjant naują investiciją turėsite daugiau argumentų, pagrindžiant norimą vertę.
Lozuraitis pažymi, kad investuotojai pirmiausia investuoja į komandą. „Turite būti gerai įsigilinę, žinoti, kas vyksta jūsų sektoriuje ne tik Lietuvoje, bet visame pasaulyje. Pirmos investicijos pritraukimui svarbu tikėti savimi, o tas pasitikėjimas ateina tada, kai būnate atlikę namų darbus ir esate gerai įsigilinę į tai, ką norite padaryti“, – teigia mentorius. Mentorius taip pat dalinasi klausimais, kurie gali būti geras pratimas startuoliui, bandančiam pritraukti investicijas: kokius įrodymus turite, kad ši problema yra tikra? Kad jūsų sprendimas veiks? Kad galite tai sukurti? Kad pavyks tai parduoti?
Kuo daugiau įrodymų šiems klausimams turėsite, tuo didesnės sėkmės galite tikėti.
Pabaigai, startuolių mentorius ragina skirti personalizuotą dėmesį savo klientams. „Jei turite galimybę – susitikite su klientais gyvai. Tai yra vienas iš privalumų, konkuruojant su korporacijomis, kurios dažnai nebegali skirti tiek dėmesio.“
Pagrindinė iliustracija – asociatyvinė iš © CANVA