Meksikietės tinklaraštininkės sumanytai socialinei inovacijai neprireikė jokių sudėtingų technologijų – vietinį #SafePlaces barų ir restoranų sąrašą be vargo galima rasti viešame Google Docs sąraše.
Žodis inovacijos dažnai versliai mamai vis dar skamba painiai ir nesuprantamai. Įsivaizduojama, kad inovacijos gali būti susijusios tik su kosmosu, gyvybės mokslais ir kitomis aukštomis materijomis, o nedideliame mamos versle būtų vargiai pritaikomos. Taip manyti klaidinga – štai jums keli iš socialinių inovacijų pavyzdžių ir patarimai, kur gauti pinigų savo sumanymams įgyvendinti.
Šį kartą norime papasakoti apie judėjimą #SafePlaces, kurį sumanė meksikietė Jazmín Martínez. Mergina rašo tinklaraštį Food Police, tačiau sukiojantis po barus ir restoranus jai kilo mintis atkreipti dėmesį ne tik į tai, ką valgome, bet ir kaip elgiamės. Jazmin iniciatyva #SafePlaces (liet. saugios vietos) tapo atsaku į didėjantį moterų nužudymų ir priekabiavimo atvejų skaičių Meksikoje. Tinklaraštininkės pakviestos prie šio judėjimo prisijungti Meksiko miesto maitinimo įstaigos apmoko savo darbuotojus atpažinti moterims pavojingas situacijas ir atitinkamai joms padėti: iškviesti policiją arba taksi verslo sąskaita.
Šiuo metu saugių vietų idėja yra išplitusi įvairiose pasaulio šalyse. Pavyzdžiui, štai kaip atrodo Jungtinėje Karalystėje kuriama svetainė, padedanti pasiklydusiems mieste ar išsigandusiems žmonėms: https://www.safeplaces.org.uk/.
Inovacijai pakako GoogleDocs
Pasak Jazmin, kad ir koks šiltas, draugiškas ir atviras įvairioms kultūroms būtų miestas, jame vis tiek justi susvetimėjimas ir bendruomeniškumo stoka. Iniciatyva #SafePlaces – tik viena iš daugelio socialinių inovacijų, kuria siekiama sumažinti tarpusavio pagalbos stygių ir paskatinti urbanizuotose vietovėse gyvenančius žmones labiau rūpintis vieni kitais.
Nuostabiausia, kad šiai socialinei inovacijai neprireikė jokių sudėtingų technologijų – vietinį #SafePlaces barų ir restoranų sąrašą galima be vargo rasti viešame Google Docs sąraše. Taigi, geram sumanymui nebūtinai reikalingas riebus biudžetas ar stebukladarys programuotojas – #SafePlaces sukūrė ir administruoja vienui viena tinklaraštininkė. Įspūdingas įrodymas, kiek daug gali vienas žmogus!
#SafePlaces pasirinko išmintingą strategiją. Pavyzdžiui, nebereikia sukti galvos, kaip paskatinti pavienius žmones naudotis šia socialine inovacija – pakanka kreiptis į įstaigos administraciją. Tarkime, viešbučių verslo tinklas „Marriott“ apmokė pusę milijono savo darbuotojų, kaip padėti į bėdą patekusioms moterims. O juk tai ištisa armija talkininkų!
Socialinių inovacijų šansai mažiukams
Kaip matote, socialinės inovacijos gali būti puikus šansas smulkiam mamos verslui. Ypač, jei jo kūrėją jaudina visuomeninės problemos ir norisi paversti šį pasaulį geresne vieta gyventi. Bene geriausias tokios socialinės inovacijos pavyzdys Lietuvoje – verslios mamos Rasuolės Jasnauskienės gaminamas Kūdikio lizdas.
Kūdikio lizdo idėjai nugludinti ir asortimentui tinkamai suformuoti Rasuolei prireikė visų trejų metų. Dabar lietuviškasis kūdikio kraitis pelnytai gali didžiuotis neturintis analogų pasaulyje: jį papildo ir patentuotos lingės, ir bendradarbiaujant su profesionaliais menininkais kuriamas meninis dėžių apipavidalinimas, ir optimali kraičio sudėtis, leidusi sumažinti savikainą ir Kūdikio lizdą padaryti labiau prieinamą šeimoms. „Mamai visiškai neapsimoka lakstyti po parduotuves, ieškant gimus kūdikiui reikalingų daiktų, nes visiškai sukomplektuoto Kūdikio lizdo kaina yra ženkliai priimtinesnė, nei perkant viską atskirai“, – tvirtina Kūdikio lizdo pradininkė Lietuvoje.
Drabužėliai be galo kokybiški, apgalvota kiekviena detalė – ko pirmąkart susilaukusios mažylio gali ir nežinoti bei pasimesti siūlomoje gausoje parduotuvėje. Be to, jie ir gražūs! O liesti – vienas malonumas! (Mamos atsiliepimas Kūdikio lizdo feisbuko paskyroje)
Siekis atpiginti Kūdikio lizdą privatiems asmenims turi ir kitą motyvą: portalas VERSLI MAMA jau ne kartą rašė, kad Rasuolė įgyvendina kilnią, analogų Lietuvoje neturinčią iniciatyvą „Visi naujagimiai lygūs“. Per ją atsiskleidžia svarbiausias socialinio verslo aspektas: jeigu šeima Kūdikio lizdą įsigyja už savus pinigus, kitą, paprastesnės komplektacijos, automatiškai padovanoja tai mamai, kuri kreipėsi pagalbos į Krizinio nėštumo centrą arba yra Daugiavaikių šeimų asociacijos MES narė.
Kuriamos inovacijos – ambicingos
Vis dėlto dažnu atveju tam, kad inovatyvi idėja taptų kūnu, vien tik gerų norų ir paprastų įrankių neužteks. Prireiks ieškoti papildomų finansavimo šaltinių, kad būtų galima sumokėti tyrėjams, programuotojams, ekspertams-konsultantams. Dažniausiai pirmaisiais investuotojais į inovatyvų projektą tampa vadinamoji trijulė F: family, friends and fools (angl. šeima, draugai ir kvailiai). Verslo angelai, privatūs investuotojai ar bankai – jau aukštesnis lygis, tačiau jis prieinamas ne kiekvienam mažam verslui: koją kiša lėšų stygius, verslo patirties ir gerų finansinių rodiklių stoka. Be to, būkime atviri, kai kurie apsukrūs privatūs investuotojai linkę geriausiais inovacijų idėjas „skolintis“.
Kaip išeitis galėtų būti valstybinė pagalba. Jaunam verslui Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) siūlo ES investicijų priemonę „InoStartas“, pagal kurią galima teikti paraiškas iki 2020 m. rugsėjo 30 dienos.
„Jeigu kada nors turėjote idėjų, kaip patobulinti produktus ar paslaugas, o galbūt sukurti naujas, bet trūko finansavimo, mokslininkų pagalbos ar konsultacijų – priemonė „Inostartas“ suteikia galimybę kurti rinkai aktualius produktus. Pagal šią priemonę galima įgyvendinti projektus, kurių vertė iki 49 tūkst. Eur. Pradedant projekto veiklas, galima gauti 30 proc. avansą. Tad inovacijoms kurti – žalia šviesa“, – sako Mantas Biekša, MITA Visuotinės dotacijos skyriaus vedėjas.
Jaunų verslų generuojamos inovatyvios idėjos yra ambicingos, kurios prilygsta pasaulinio lygio naujovėms, tačiau iki galutinio produkto sukūrimo, tinkamo rinkai, visuomet dar reikia įdėti nemažai darbo.
Štai pavyzdžiui, „Elektromobilių sprendimų centras“ kuria elektromobilių krovimo stotelių tinklo prototipą „blockchain“ technologijos pagrindu. Idėja yra apjungti elektra varomų automobilių naudotojus ir įkrovimo stotelių turėtojus ir pasiūlyti jiems sprendimą, kuris padėtų sparčiau vystytis įkrovimo stotelių tinklui. Įmonė planuoja pasiūlyti „viskas viename“ (angl. k. „all in one“) sprendimą, kuriame iš vienos paskyros, su keletu skirtingų atsiskaitymo galimybių, elektromobilių vairuotojai lengvai ir paprastai galėtų pasinaudoti ir apmokėti už suteiktas paslaugas, kurias siūlo skirtingi infrastruktūros turėtojai.
Yra ir kitų perspektyvių idėjų: atliekami išmanios vandens transporto priemonės sukūrimo tyrimai (UAB „Popa LT“), kuriamos funkcinio maisto receptūros, praturtintos mineralais ir probiotinėmis maisto skaidulomis (MB „Ionicum“), vystomas fotoelektrinių žaliuzių, gaminančių elektros energiją ir reguliuojančių patalpų temperatūrą prototipas (MB „Saltas“), kuriamas geležies preparatas, skirto žmogaus sveikatai stiprinti (UAB „Akses Swiss“), kuriama kultūros paveldo suskaitmeninto turinio platforma (UAB „Orbitis“).
Pagal priemonę „Inostartas“ jau pasirašyta 14 sutarčių ir skirtas 274 tūkst. eurų finansavimas. Apie priemonę
Finansavimas trims veikloms
Pradedantiems inovatyvią veiklą MITA siūlo finansavimą pagal „InoStarto“ priemonę trijų skirtingų rūšių veikloms. Pirmiausiai, turintiems idėją – skiriamas finansavimas veikloms nuo produkto sukūrimo koncepcijos iki prototipo sukūrimo. Antra, norintiems vystyti produktą – skiriamas finansavimas veikloms nuo galutinio prototipo iki įvertintos galutinio produkto bandomosios partijos (paskutinis etapas iki pateikiant produktą ar paslaugą rinkai). Trečia, gali būti remiamas mokslininko ar tyrėjo įdarbinimas įmonėje, kuris atlieka pažangiausius tyrimus ir įmonei padeda sukurti prototipą.
Galima gauti finansavimą projekto vykdymo išlaidų paslaugoms, autoriniams darbams, prekėms ir medžiagoms, kurios nėra ilgalaikis turtas, taip pat projekto personalo darbo užmokesčiui bei mokslininko ar tyrėjo įdarbinimui apmokėti.
Daugiau galimybių inovacijoms regionuose
Pastebima, kad jauni verslai turi mažiau galimybių inovatyviai veiklai Lietuvos regionuose, todėl jeigu įmonė įkurta ne Vilniaus, Kauno, Klaipėdos miestuose ir rajonuose – priemonės „InoStartas“ siūlomos finansavimo sąlygos dar patrauklesnės!
Dalyvauti gali visos labai mažos, mažos, vidutinės įmonės ir verslininkai. Jeigu vystoma idėja – gali kreiptis įmonės ar verslininkai, veikiantys iki 1 metų. Jeigu vystomas produktas – kviečiamos įmonės, vykdančios veiklą iki 3 metų, taip pat yra taikomas reikalavimas apyvartai, kuri turi būti ne mažesnė kaip 15 tūkst. Eur. Jeigu darbinamas tyrėjas / mokslininkas – įmonė turi vykdyti veiklą ne mažiau kaip 1 metus, o jos apyvarta taip pat turi būti ne mažesnė kaip 15 tūkst. Eur.
Taip pat skaitykite ir klausykite: Ieva ir Vega: mamos verslui inovacijos privalomos (2017-09-30) Idėjos finansavimas: kur ieškoti patarimų ir kvietimų? (mamos klausimas) Lietuviškas Kūdikio lizdas išmoko linguoti
Rasa says:
internetas, socialiniai tinklai tikrai padeda verslui įsisukti, Statistika rodo, jog vis daugiau žmonių naudasi internetine prekyba. Verslininkai taip pat siekia tobulinti tokio tipo parduotuves, tiksliau jų patogumą pirkėjams įdiegdami įvairias valdymo sistemas https://www.terrait.lt/elektronines-komercijos-sprendimai padedančias tiek pirkėjui radus patinkančią prekę matyti informaciją apie užsakymo įvykdymo terminą, tiek pardavėjui kaip įmanoma operatyviau patenkinti kliento pageidavimą