Kaip pagerinti vaikų integraciją naujoje sociokultūrinėje aplinkoje, padėti mokytis kalbos ar pristatyti etninį paveldą pasitelkus gastronominių potyrius? Tokius verslo sprendimus kūrė 4 mėnesius trukusios „BSI_4Women“ verslo vystymo ir inkubavimo programos nugalėtojos ukrainietės, nuo karo veiksmų iš gimtinės pasitraukusios į Lietuvą.
Tech-Park Kaunas startuolių bendruomenėje vyko šių pradedančiųjų verslo kūrėjų idėjų pristatymas ir perspektyviausiųjų apdovanojimai.
Viena iš renginio dalyvių Anna Burak, vystanti edukacinį sprendimą, kaip didžiausią motyvaciją pradėti verslą įvardino savo vaiko gerovę.
Po Mariupolio invazijos į Kauną su 2,5 metų vaiku atvykusi Anna pastebėjo, kad naujoje aplinkoje adaptacijos iššūkių kyla abiems. Vaikas ėmė prarasti anksčiau turėtus bendravimo įgūdžius, o moteriai susipažinus su daugiau panašaus likimo šeimų, paaiškėjo, kad ši problema kankina ir daugiau mamų.
„Deja, organizuoti visokeriopą pagalbą vaikui Lietuvoje yra sudėtinga, ypač dėl kalbos barjero. Nenorėdama gaišti laiko ir pakenkti vaikui naudodamasi internetiniais patarimais, ėmiau mokytis, lankyti kursus, seminarus. Dabar planuoju įgyti aukštąjį išsilavinimą, susijusį su vaikų adaptacijos naujoje aplinkoje poreikiais“, – pasakojo Anna.
Savo verslą ji pavadino „NeuroSpace“. Pagrindinė jo idėja – multifunkcinių erdvių kūrimas vaikų vystymuisi ir psichosocialinei gerovei stiprinti.
Ukrainiečių verslo idėjos triumfuoja
Viena iš renginio organizatorių, Interreg Baltijos jūros regiono programos „BSI_4Women“ projekto atstovė Lietuvoje Živilė Paužaitė pasidžiaugė, kad ši pilotinė verslo vystymo programa jau sulaukė inovacijų bendruomenės ir verslų susidomėjimo.
Pasak jos, atsidaro rėmėjų, tokių kaip „aromama“, „Optimistiniai debesys“, „NewCrush“, „Aconitum“, „Karo healthcare“, „Nova Post“. Visi jie nori padėti moterims steigdami skatinamuosius prizus ar piniginius čekius.
Pernai vasarą Tech-Park Kaunas paskelbus atranką į pilotinę Interreg Baltijos jūros regiono programos „BSI_4Women“ projekto verslo vystymo ir inkubavimo programą, aplikavo beveik 100 susidomėjusių.
Tech-Park Kaunas vykusio renginio metu ukrainietės Anos idėja buvo įvertinta kelialapiu į tarptautinę „Carpathian Startup Fest“ pristatymų investuotojams sceną Lenkijoje bei skatinamuoju piniginiu čekiu.
Kelialapius į susitikimą su investuotojais bei piniginius čekius taip pat pelnė el. prekybos platformos idėją vystanti Oksana Krushelnytska bei etnokultūrinės gastronominės patirties platformos „ETNIKA“ autorės Olena Grytsenko ir Olha Aheieva.
„Mano istorija Lietuvoje yra labai įdomi ir kartu sunki. Norėdama užsitikrinti pragyvenimą sau ir dukrai, išbandžiau įvairias sritis ir profesinius vaidmenis. „ETNIKA“ pradėjome kurti dėl to, kad trūko kokybiško laisvalaikio. Siekėme reikšmingai kokybiškai prisidėti prie mūsų šalių gastronominės kultūros sklaidos“, – sprendimą pristato fotografė Olena Grytsenko.
Kavos ekspertė Eskedar dalijosi verslo patirtimi
Antrepreneriškas idėjas vertino komisija, kurią sudarė Ukrainos ir Lietuvos prekybos rūmų, LR Užimtumo tarnybos Kauno klientų aptarnavimo departamento, SMK Aukštosios mokyklos Kauno filialo, KTU Ekonomikos ir verslo fakulteto, Inovacijų agentūros bendradarbystės erdvės „Spiečius“ Kaune atstovai.
„Demo dienoje“ lankėsi ir pirmosios pabėgėlės statusą Lietuvoje įgijusi kavos ekspertė ir aktyvistė Eskedar Tilahun.
Palikusi gimtąją Etiopiją, 2006 m. ji kirto Sacharos dykumą. 11 mėnesių trukusi kelionė Eskedar atvedė į Lietuvą, kur ji baigė tarptautinio verslo vadybos bakalauro ir magistro studijas, o vėliau įkūrė kavinę „Eskedar Coffee“.
Renginio metu kavos ekspertė pasidalino asmenine istorija ir esminėmis įžvalgomis apie verslo kūrimą Lietuvoje. Nors čia įsteigti įmonę yra gana lengva, paslaugų sektoriuje vienas esminių sėkmės faktorių yra lietuvių kalbos mokėjimas. Eskedar akcentavo ir tinklaveikos svarbą.
„Ieškokite mentorių pagalbos, kad turėtumėte su kuo susisiekti, kai pradėjusios verslą susidursite su kliūtimis. Mentorių suteikiamos gairės yra tai, kas vėliau leidžia priimti rizikingesnius sprendimus ir sparčiau augti“, – pabrėžė E. Tilahun.
„BSI_4Women“ programa: pagalba ukrainiečių verslui“
Moterų verslumo ugdymo kelionę kuravo antreprenerystės mentorės, veikiančios išeivijos ukrainiečių bendruomenėje.
„Didžiuojuosi mūsų ukrainiečių moterimis, jų atkaklumu, talentu ir gebėjimu rasti galimybių net ir sunkiomis sąlygomis. Tokiomis akimirkomis žinau, kad turiu būti šalia, palaikyti jas, pasidalinti savo patirtimi ir padėti joms išvengti klaidų, kurias pati ne kartą dariau“, – teigia viena iš programos mentorių, Klaipėdos universiteto docentė dr. Galina Mishenina.
„Ši programa skirta moterims, dar neturinčioms savo verslo ar verslo liudijimo Lietuvoje, todėl spalį antreprenerystės įgūdžių stiprinimo kelionę pradėjo 22 dalyvės iš Kauno, Alytaus, Panevėžio ir Vilniaus. Viliuosi, kad programos finalininkių pavyzdys paskatins ir kitas moteris ryžtis pradėti savo verslą, stiprins startuolių bendruomenę“, – sakė Tech-Park Kaunas veiklos organizavimo direktorė Vaiva Kelmelytė.
Organizatoriai pabrėžė, kad moterys įgijo ne tik naujų žinių, bet ir pasitikėjimo savo idėjomis.
Pasak Tech-Park Kaunas direktoriaus Pauliaus Nezabitausko, kurti verslą yra iššūkis, o kitoje šalyje jis tik dar didesnis. Šiandien daug ukrainiečių šeimų, o ypač moterų perkelia arba kuria naujus verslus Lietuvoje, turėdamos tikslą pragyventi, įsikurti arba padėti karo likimo ištiktiems giminaičiams Ukrainoje.
„Džiaugiuosi, kad pavyko suteikti praktinių antreprenerystės žinių. Verslo idėjų pristatymas leidžia dalyvėms ne tik išgirsti vertingų atsiliepimų iš ekspertų, bet ir realiai įvertinti rinkos poreikius. Toks tiesioginis ryšys su auditorija padeda tobulinti produktus ir priimti strategiškai pagrįstus sprendimus“, – renginyje kalbėjo P. Nezabitauskas.
Programa kofinansuojama Interreg Baltijos jūros regiono programos „BSI_4Women“ projekto lėšomis.
Iliustracija – pranešimo organizatorių.