Tarptautiniuose verslo vandenyse mentorystės sąvoka pradėta naudoti daug anksčiau nei Lietuvoje, tačiau jos svarba, rodos, jau nenuginčijama versle, ypač, kai kalbama apie startuolius ir kitus inovacijomis grindžiamus verslus. Ar mentoriai – būtini startuoliui, norinčiam sėkmingai vystyti idėją? Kokią pridėtinę vertę verslui jie gali sukurti?
Mentoriaus vaidmuo startuolio gyvenime
„Mentorių paprasčiausia būtų apibūdinti kaip žmogų, jau nuėjusį tokį pat kelią, kuriuo dabar ketinate eiti jūs. Tiesa, šis kelias nebūtinai buvo sėkmingas, tačiau išmokė daug vertingų verslo vystymo pamokų ir suteikė patirties, kuri galėtų padėti kitiems išvengti klaidų“, – sako Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) „TechHub“ startuolių pre-akceleratoriaus mentorė ir startuolio „Aichom“ bendraįkūrėja Aurelija Šilinskaitė.
Anot jos, Lietuvoje mentorystės sąvoka vis dar pakankamai nauja ir apipinta mitais, pavyzdžiui, kad mentoriaus pareiga – motyvuoti žmogų. Visgi, Aurelijos teigimu, mentorius nėra psichologas ar „koučeris“, jį galima būtų apibūdinti anglišku atitikmeniu „enabler” (liet. Įgalintojas), o pagrindinis jo vaidmuo – struktūriškai žvelgiant į problemą padėti rasti sprendimus.
Įvairių tyrimų duomenimis, su mentorių pagalba startuoliai auga beveik 4 kartus greičiau ir pritraukia net 7 kartus daugiau rizikos kapitalo, nei savarankiškai besivystantys verslai. Pasak „TechHub“ pre-akceleratoriaus vadovo Gedimino Rumšo, tai paprastai paaiškinama: „Dinamiškame startuolio kūrimo procese dažnai dalyvauja jauni žmonės, industrijos naujokai, turintys daug energijos, bet stokojantys patirties tam tikrose temose. Iš mentoriaus jie gali sužinoti apie jo verslo kelią, išmanomą sritį, klausti patarimo. Todėl atsakymų ilgai nereikia ieškoti patiems”,– sako jis.
Lengvesnis ir užtikrintas startas
Svarbiausias dalykas, kuriuo gali pasidalinti mentorius – patirtis ir žinios. Esą skirtingais gyvavimo etapais startuoliai turi net kelis mentorius, reikalingus tuo metu kylantiems iššūkiams spręsti. „Startuolio komandą gyvavimo pradžioje paprastai sudaro 2-3 nariai, todėl natūralu, kad jie neturi visų reikalingų kompetencijų inovatyviam verslui išvystyti. O tam reikia tikrai daug žinių – tiek technologinių, tiek verslo kūrimo, pardavimo, rinkodaros, teisės. Konkrečios srities mentorius-ekspertas gali pasidalinti reikalingomis žiniomis ar bent nukreipti tinkama linkme ieškant sprendimų”,– sako G. Rumšas.
A. Šilinskaitės teigimu, dar viena mentorių funkcija, neatsiejama nuo jų veiklos – pagalba nukreipiant startuolį tinkama linkme: „Verslo kūrimo pradžioje idėjos autoriai būna tiek susižavėję savo idėja, kad tenka juos stabdyti ir „nuleisti ant žemės“, kitaip tariant, padėti neįsimylėti savo produkto tiek, kad tai trukdytų net jo vystymui. Taip pat svarbu padėti inovatoriams suprasti, kad nuolatiniai pokyčiai – neatsiejama startuolių gyvenimo dalis.“
Mentorystė ne tik suteikia tam tikros srities žinias, bet ir nukreipia į platų mentoriaus kontaktų lauką. Pasak A. Šilinskaitės, bendraujantys su daugybe kitų verslininkų mentoriai gali padėti susipažinti su reikalingais žmonėmis, atrasti vertingų partnerių ar net komandos narių.
Nors mentoriaus užduotis nėra gaivinti gyvenimo džiaugsmą praradusį startuolį, visgi juos neretai tenka ir reikia palaikyti, kai stinga pasitikėjimo ar nusvyra rankos: „Tikėtina, kad ir mentorius savo kelyje jau bus pasiekęs didesnių ar mažesnių nesėkmių. Kitaip tariant, mentoriai galės atliepti ir padėti konkrečiais patarimais, kaip nepakliūti į tam tikrus spąstus, į kuriuos yra patys patekę, ir taip įkvėpti nepasiduoti.“
Geras mentorius, anot A. Šilinskaitės, gali atverti platesnį matymo lauką, padėti susikoncentruoti ties svariausiomis užduotimis. Jis neteisia, sukuria saugią erdvę užduoti klausimus, mokytis, eksperimentuoti: „Bendraudami su mentoriumi, jūs išgirstate konstruktyvią kritiką, kurios dažnai neišgirsite iš draugų ar giminaičių“.
Atsakomybė lieka startuoliui
Nepaisant visų paminėtų mentorystės naudų, tuos startuolius, kurie tikisi, jog mentorius taps saugos diržu jų greitkelyje į sėkmę, A. Šilinskaitė ragina neapsigauti: „Geras mentorius nukreips atsakymo link. Jo užduotis, matant komandos situaciją, įvardyti, ko jai trūksta ir nukreipti atsakymo ieškoti ten, kur jį galimai startuolis ras pats. Mentorius už startuolį nedirba, tai yra, pavyzdžiui, „nepitchina“ (liet. Neprisistatinėja), neieško klientų. Tai žmogus, kuris negarantuoja verslo sėkmės, bet suteikia priemones, kurios padeda suprasti ir atrasti.“
Nors su mentoriaus pagalba verslo keliu eiti lengviau, klaidinga būtų sakyti, kad be jo svajonių pasiekti neįmanoma: „Taip, mentorystė pradedančiam startuoliui neabejotinai teikia daug naudų, o rasti mentorių šiais laikais kaip niekad paprasta, tačiau tai tikrai nėra būtinybė ir negarantuoja sėkmės jūsų komandai. Juk jau pirmakursiai universitete turi savo mentorių, bet, jei jūs jo neturėjote, nereiškia, kad blogiau baigėte universitetą“, – sako G. Rumšas. Tiesa, pasak jo, praradote galimybę pasinaudoti vertingomis pamokomis.
Turinčius inovatyvių idėjų ir norinčius jas paversti verslu G. Rumšas kviečia dalyvauti „TechHub“ ankstyvos stadijos startuolių pre-akceleratoriuje – trijų mėnesių trukmės intensyviuose mokymuose, kurių tikslas – su mentorių ir lektorių pagalba išvysti jūsų idėją iki minimalaus produkto: „Visu programos laikotarpiu kiekviena dalyvaujanti komanda turi savo individualų mentorių. Tai didžiausias „TechHub“ išskirtinumas, kadangi panašiose programose dalyvaujančios komandos dažnai tegauna kelių šimtų ekspertų kontaktus, į kuriuos gali kreiptis, tačiau mentoriaus ir komandos bendravimas yra nuasmenintas ir neturi tęstinumo.“
Pre-akceleratoriuje dalyvauti gali visi startuoliai (didelį ir inovacijomis grindžiamą verslo plėtros potencialą turinčios labai mažos ar mažos įmonės, veikiančios ne ilgiau nei 5 metus) ar planuojantys juos įkurti. Registracija į penktąjį programos ciklą vyks gruodžio 27 – sausio 9 dienomis.
TechHub – tai Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) įgyvendinamas projektas, skirtas ankstyvos stadijos inovatyvių verslo idėjų kūrimui, intensyviam startuolių augimui bei verslumo ekosistemos tvariai plėtrai vystyti. Projekto tikslas – paskatinti tyrėjus, mokslininkus, studentus ir verslo atstovus vystyti inovatyvias verslo idėjas, suteikti jų komandoms įvairiapusę inovacijų ir verslo paramos pagalbą ir sudaryti galimybes intensyviam aukštos pridėtinės vertės žiniomis grįsto verslo segmento augimui Lietuvos ekonomikoje. Kviečiame visas su projektu susijusias naujienas sekti Facebook, ir LinkedIn platformose, taip pat internetiniame puslapyje.
Projektas finansuojamas Europos regioninio plėtros fondo lėšomis. Veiksmų programos priemonės numeris ir pavadinimas: 01.2.1-LVPA-V-842 „Inogeb LT“
Partnerio turinys. Viršelio nuotraukoje – Aurelija Šilinskaitė.