Antrąją edukacinę konferenciją „Aš – versli mama“ pradės advokato Karolio Rugio pranešimas „Teisininko patarimai verslo pradžiai“. Kaip ir visi rimti verslininkai, renginį pradėsime anksti ir punktualiai laiku – nuo 9 val.
Prieš pradėdami verslą, pas teisininką konsultacijų dažnai ateina du partneriai, o tik pradėjus veiklą – žiūrėk, jau vienas. Arba kiekvienas jų atskirai mina takus pas skirtingus, „savo“ teisininkus – versle draugų nėra. Abu partneriai, deklaruojantys draugystę, lygiavertiškumą ir lygiateisiškumą, jau nuo pat pradžių yra nelygiaverčiai, nes greičiausiai vadovu bus tik vienas jų su visomis to pasekmėmis: teisėmis ir pareigomis.
Kiekvienas verslininkas turi daugiau ar mažiau išmanyti verslo teisės pagrindus. Prieš verslo pradžią reikia pagalvoti ir apie pabaigą. Iš pat pradžių reikia pasirinkti tinkamiausią ir priimtiniausią verslo formą, įsiteisinti, įsigilinti į verslo pradžios teisinius aspektus, atsižvelgiant į verslo idėją, planą.
Pradedantiesiems būtini tvirti vadybos pagrindai: planavimas, organizavimas, vadovavimas ir kontrolė – ir visa tai nuolat (24 val. per parą, 7 dienas per savaitę) gula ant verslininko pečių. Pagal norus ir galimybes (laiko ir/ar finansines) dalį funkcijų galima bet kada deleguoti.
Na, o verslo pabaiga – tai nebūtinai bankrotas. Tačiau ne visos verslo idėjos įgyvendinamos taip, kaip planuota. Pabaiga gali būti ir likvidavimas arba sėkmingas verslo pardavimas, išdalijimas ar padalijimas. Gyvenimo tempas yra milžiniškas, verslas nuolat kinta, todėl vos stabtelėjus vietoje, iš karto pradedama žingsniuoti atgal. Verslininkas turi nuolat sekti teisinę, ekonominę ir politinę situaciją tiek savo versle, tiek ir aplinkoje.
Formalumai kaip draudimo polisas
Kuo daugiau formalumo, kuo daugiau santykių, norų, taisyklių įforminimo raštu – tuo mažiau nesusipratimų ir ginčų ateityje. Aišku, šioje vietoje lazdos perlenkti nederėtų, turi būti protingumas, juolab kad nors daugelį dalykų galima numatyti iš anksto, tačiau tikrai ne visus. Formalios procedūros taip pat kainuoja (laikas, finansiniai ištekliai), tačiau tiek ir (vidiniuose) santykiuose tarp partnerių, tiek ir (išoriniuose) santykiuose su klientais, tiekėjais, partneriais, valstybės institucijomis kuo daugiau teisinio įforminimo, saugiklių – tuo didesnė ginčų prevencija arba lengvesnis, pigesnis, greitesnis ginčų sprendimas.
Sutartis kaip teisinis dokumentas daugelyje situacijų veikia kaip draudimo polisas. Paprastai jų niekas neskaito, per daug nesigilina. Draudimas irgi „neapsimoka“, nebent įvyksta draudimo įvykis (kuris geriau, kad neįvyktų). Sąlygas kone visi pradeda skaityti tik įvykus įvykiui arba po įvykio, kuomet neišmokama draudimo išmoka.
Versle sąlygas kiti kartais paskaito ir prieš pradėdami tam tikrus veiksmus. Nors nebūtinai partneriai ar klientai gali / turi būti nesąžiningi – kartais konfliktines situacijas išprovokuoja tretieji asmenys, o kartais išsiskiria interesai: pvz., vienas nori visą pelną reinvestuoti, plėstis, o kitas nori arba pageidauja išsimokėti ir išleisti savo reikmėms; taigi vienoks ar kitoks konfliktas užprogramuotas.
Juo labiau kad niekas nežino, kaip naujai pradėtas verslas seksis: merdės, eisis vidutiniškai ar augs kaip ant mielių. Taigi, iš anksto nusimačius raštu pelno dalies išsimokėjimo, pasitraukimo iš verslo, naujų partnerių pritraukimo ar pan. klausimus, išvengiama daug neigiamų pasekmių.
Versle konkurencija arši ir už klaidas ar paliktas spragas (dėl nežinojimo ar lengvabūdiško tikėjimosi jų išvengti) kartais sumokama labai brangiai. Svarbiausia žinoti, ko siekiama, aktyviai siekti savo užsibrėžtų tikslų ir, numačius galimus padarinius, juos įvertinti.
Advokato Karolio Rugio Facebook nuoroda
http://www.zvr.lt/advokatai/karolis-rugys.htm
Advokato Karolio Rugio Youtube nuoroda