Iki pandemijos skaitmeninimo galimybių neišnaudoję verslai jai įsisiūbavus stipriai pasigailėjo. „Tad geriausias laikas skaitmenizuotis buvo vakar. Kitas palankiausias metas – šiandien. Tendencija labai aiški – skaitmenizavo procesas tik intensyvės, atnešdamas naujus iššūkius bei atverdamas neribotas galimybes“, – įsitikinęs Gediminas Buivydas, ISM Executive School modulio „Skaitmeninė transformacija ir verslas“ vadovas.
Skaitmeninimo verslo pasaulį transformuoja keisdama įvairius procesus, atverdama naujas rinkas ir smulkiems verslams suteikdama galimybę skaitmeninėje erdvėje konkuruoti ir su stambiomis korporacijomis.
Ja pasinaudoti gali kiekvienas – svarbiausia nesipriešinti pokyčiams, būti atviriems naujovėms ir sekti svarbiausias tendencijas. Jas stebintys ir savo organizacijos pranašumą didinti siekiantys vadovai šiandien žino, kad tiek dabar, tiek artimiausioje ateityje klestės tie, kurie dėmesį sukoncentruos į kelias esmines kryptis.
#1 Kliento patirties užtikrinimas
Skaitmeninė erdvė atveria rinkas ir suteikia galimybę išplėsti savo klientų auditoriją ir geografiją. Visgi, tuo pačiu auga konkurencija, nes dėl vartotojo varžomasi jau pasauliniu, o ne vietiniu mastu, išnykę fiziniai barjerai augina ir pačių konkurentų skaičių. Tad skaitmeninės transformacijos amžiuje išloš savo dėmesį į klientų patirties gerinimą nukreipę vadovai, nes kintanti aplinka keičia ir vartotoją – jo pasirinkimą vis dažniau lemia nebe žemiausia kaina, tačiau gera kliento patirtis.
Skaitmeninimo kontekste kliento patirtį galima gerinti trimis aspektais.
Pirma, pasiūlymų personalizavimu, kurių kokybę užtikrinti skaitmeninimas padeda suteikdama prieigą prie reikalingų duomenų analizės.
Antra, vartotojui pateikdami patogias priemones ir patrauklias vartotojo aplinkas tokiuose kanaluose, kaip internetinis puslapis, aplikacija, savitarna.
Trečia, užtikrindami vieningą kliento patirtį tarp skirtingų kanalų (angl. k. omnichannel). Tai reiškia, kad visi aptarnavimo kanalai, kuriais naudojasi vartotojas, turi veikti integruotai. Kitaip tariant, apsipirkimą socialiniame tinkle pradėjęs vartotojas privalo turėti galimybę procesą užbaigti kitoje platformoje, pvz. telefone, internetiniame puslapyje ir pan.
#2 Operacinio modelio keitimas
Technologijų vystymosi ir klientų poreikių kitimo greitis reikalauja, kad organizacijos būtų pasiruošusios keisti savo operacinį modelį. Šiandien verslai turi veikti taip, kad generuojamos idėjos būtų nuolatos testuojamos rinkoje. Taip tikrinamas produkto/paslaugos poreikis rinkoje bei analizuojami rodikliai, koks produkto/paslaugos atvaizdavimas skaitmeninėje erdvėje sulaukia daugiausiai dėmesio: matuojami apsilankymai, pardavimai, grįžimas ir t. t.
Dažnai įmonės neadekvačiai daug investuoja į tam tikras idėjas, kurios ne visuomet pasiteisina. Tačiau į tai galima pasižiūrėti kūrybiškai, sukurti minimalios vertės produktą (angl. k. MVP) ir su nedideliais kaštais patikrinti, ar rinkoje yra jo poreikis.
Štai kodėl organizacijos turi sekti tendencijas ir užtikrinti, kad jose dirbtų šiuos procesus suprantantys ir reikiamas kompetencijas turintys profesionalai, kaip produkto vadovas, analitikas, dizaineris, programuotojas.
3# Procesų automatizavimas
Įmonės, siekiančios rinkoje išlaikyti ir auginti savo konkurencinį pranašumą, turi adekvačiai įvertinti savo organizacijoje vykstančius procesus ir nuspręsti, ar tikrai visos operacijos turi būti atliekamos žmogaus. Kartais vieną ar kitą procesą daug paprasčiau skaitmeninti ir taip sutaupyti brangų darbuotojo laiką.
Paprastos operacijos, kurias įmanoma aprašyti taisyklėmis, pasitelkiant įvairias technologijas, kaip pavyzdžiui RPA, gali būti automatizuotos.
Sudėtingesni uždaviniai, tokie, kaip objektų atpažinimas vaizdiniuose elementuose, teksto interpretavimas ar kiti žmogiškojo intelekto reikalaujantys veiksmai gali reikalauti ir sudėtingesnių technologijų, tokių, kaip mašininis mokymasis (angl. k. ML) arba giluminis mokymasis (angl. k. DL).
4# Duomenų saugumas
Dar viena tendencija, į kurią dėmesį turi atkreipti organizacijos, siekiančios pasiruošti skaitmeninimo atveriamoms galimybėms ir iššūkiams, – duomenų saugumas.
Kuo labiau esame priklausomi nuo skaitmeninės erdvės, tuo labiau pažeidžiami tampame.
Siekiant sumažinti rizikas, būtina užtikrinti tinkamą infrastruktūrą ir pasamdyti reikiamas kompetencijas turinčius žmones. Nemažai įsilaužimų įvyksta dėl nepakankamo darbuotojų gaudymosi skaitmeninimo temoje ir duomenų atskleidimo, tad organizacijos turi nepamiršti savo darbuotojų ir investuoti į jų skaitmeninį raštingumą.
Skaitmeninimo iššūkiai
Skaitmeninimas atneša daug naudos, tačiau tuo pačiu ir ne vieną iššūkį vadovui. Atsiranda poreikis ieškoti naujų, specifinius įgūdžius turinčių talentų. Didelis informacijos kiekis kelia komunikacinį triukšmą ir neretam darosi sunku atskirti svarbią informaciją nuo perteklinės.
Dažnas vadovas ir darbuotojas susiduria su nerimu, kylančiu dėl skaitmeninės transformacijos greičio ir baimės nespėti su laiku (angl. k. Fear of Missing Out).
Vis stipriau jaučiamas ir naujų gebėjimų bei kompetencijų poreikis.
Tradicinės organizacinės struktūros yra sukurtos tradiciniams verslams valdyti – žinant praeitį, galima prognozuoti ateitį ir tuomet telieka teisingai koordinuoti žmonių darbą. Valdant skaitmeninius produktus, reikalingi kiti įgūdžiai, naujos darbo praktikos ir gebėjimai.
Pokyčiams užsisklendę ir mokytis nenorintys darbuotojai, dirbantys monotoniškus, žemesnės pridėtinės vertės darbus, 5-15 metų laikotarpyje susidurs su pavojumi netekti savo darbo vietos. Ši tendencija jau pastebima rinkoje. Tad darbuotojų persikvalifikavimo klausimas ateityje tik stiprės.
Modelis 4+40 nebeveikia
Siekiantys išlikti ir būti paklausūs darbo rinkoje, turi vadovautis mokymosi visą gyvenimą principu: nuolat domėtis naujovėmis, eksperimentuoti, nes modelis 4+40, kai 4 metus mokinamės ir 40 m. dirbame pagal specialybę, nebeveikia. Viso gyvenimo mokymosi principas tampa naująja realybe.
Mokytis turi visi – ir darbuotojai, ir organizacijos vadovai, nes skaitmeninimo procesai anksčiau ar vėliau palies visus. Tai tema, kurioje, kaip matau iš ISM Skaitmeninės transformacijos ir verslo modulyje vadovams studijuojančių lyderių, aktuali visų sričių ekspertams – nuo rinkodaros, HR, pardavimų iki IT.
Technologinės žinios yra įgyjamos, tačiau vis labiau reikia žmonių su tinkamu mąstymu (angl. k. Growth Mindset) ir gebėjimu prisiimti atsakomybę (angl. k. Extreme Ownership). Žmonėms, kurie mato tik iššūkius, o ne galimybes, bus labai sunku.
Visiems pokyčiams reikia ruoštis. Negalime būti tik stebėtojais, turime būti ateities kūrėjais. Verslai skaitmeninimo amžiuje turi ieškoti tinkamų žmonių ir drauge atrasti naujas galimybes rinkoje, kurti savo konkurencinį pranašumą, pasinaudodami skaitmeninimo sukurta galimybe plėsti savo geografiją, taip pasiekti naujus klientus, kurti skaitmeninus produktus ir su mažiau išteklių padaryti daugiau.
Su kiekvienu ketvirčiu būtų galima rašyti po naują straipsnį apie naujas tendencijas, bet pradžiai tiesiog vertėtų susimąstyti ir atsakyti į tokius klausimus:
- Kaip gerai pažįstame savo klientų elgseną ir galime personalizuotai jiems teikti pasiūlymus?
- Ar žinome savo klientų norus ir poreikius, ar juos gebame kokybiškai atlikti lyginant su konkurentais?
- Ar žinome ir stebime, kaip vyksta procesai, kiek ir kur laiko užtrunkame atlikdami vieną ar kitą veiksmą? Ar neatliekame monotoniškų rankinių darbų, kurie nesukuria didelės pridėtinės vertės?
- Ar dirbame iš pajautimo ar kiekvieną dieną matuojame įvairius rodiklius ir pagal juos prioretizuojame darbus ir priimame sprendimus?
- Ar investuojame į kibernetinį saugumą ir ar mūsų darbuotojai žino to svarbą?