Aktualu

3 dalykai apie SEO, kad verslo svetainė šokteltų aukštyn paieškos rezultatuose

Print Friendly, PDF & Email

SEO (ang. search engine optimization) šifruojamas kaip svetainės paieškos sistemos optimizavimas, arba kitaip – veiksmai, kilstelėjantys svetainę aukščiau Google paieškos rezultatuose. Skaitmeninio marketingo agentūros „Rocket Science Baltics“ įkūrėjas Simonas Naudžius skatina pradėti nuo namų darbų: pirma peržvelgti savo svetainę, o tik tada gilintis į SEO teoriją. Taigi, ką pirmiausia reikia padaryti prieš pradedant gilintis į SEO temą?

Pasak Simono, jau praėjo tie laikai, kai užteko tiesiog mechaniškai kartoti pagrindinius raktažodžius ir prikurti daug bet kokio teksto. Šiandien paieškos sistemos tikrina svetainės patikimumą, išsamumą, patogumą naudoti, vizualinę dalį (nuotraukas, vaizdo įrašus), sukeltas nuorodas ir daug kitų parametrų.

Iki Google mylimos svetainės – vos 3 žingsniai

Specialistas tvirtina, kad pirmiausia svarbu sukurti ne tiesiog kelis puslapius turinio, o atliepti informacijos ieškančio žmogaus poreikį, t. y. kad tas turinys atsakytų į ieškančiajam rūpintį klausimą. Turint tai omenyje, paskui reikia atitinkamai dėlioti raktažodžius.

„Kaip patekti į Google paieškos pirmąjį puslapį? Iš tiesų tereikia susitvarkyti tris dalykus: pirmas – tai raktiniai žodžiai, kitaip tariant – ko žmogus ieško, antra – sukurti turinį (tiek tekstinį, tiek vaizdinį), atliepiantį tai, ko žmogus ieško, ir trečia – pasiekti, kad patikimi šaltiniai dalintųsi tavo svetainės nuoroda“, – teigia Simonas.

Statistika rodo, kad nuo 60 iki 80 %  atvejų žmonės tiesiog ieško informacijos arba iškilusios problemos sprendimo.

Iš esmės šių trijų dalykų užtenka, kad svetainė atsidurtų gerokai aukštesnėse Google pozicijose. Žinoma, su sąlyga, kad ji yra techniškai tvarkinga. „Tačiau naudojant šiandieninius svetainių kūrimo įrankius, ši dalis dažniausiai jau yra išspręsta,“ – pastebi pašnekovas.

Pagrindinė raktažodžių klaida

Pirmoji užduotis, atrodytų, paprasta: sugalvoti ir užrašyti frazes, kurios atvestų pas jus būtent to produkto ar paslaugos ieškančius klientus. Tačiau, pasak SEO eksperto, būtent ties šia užduotimi dažnai suklumpama.

Skaitmeninio marketingo agentūros „Rocket Science Baltics“ įkūrėjas Simonas Naudžius (nuotrauka iš asmeninio archyvo).

„Mes įsivaizduojame, kad žmonės eina internetą tik ko nors nusipirkti. Tačiau statistika rodo, kad nuo 60 iki 80 %  atvejų žmonės tiesiog ieško informacijos arba iškilusios problemos sprendimo. Taigi, galvojant apie savo klientą, reikia suvokti visus etapus, per kuriuos jis ateina iki mūsų: visų pirma jis turi problemą (ar poreikį), pradeda ieškoti informacijos, tada – ją renka, susidaro kelių variantų sąrašą ir tik tada, sudeginęs daug kalorijų ir įtempęs visus savo neuronus, išsirenka vienintelį produktą bei priima sprendimą pirkti“, – paieškos internete etapus vardija pašnekovas.

Po prekės ar paslaugos įsigijimo dar seka to produkto ar paslaugos vartojimas. Po šio etapo klientas gali sugrįžti į svetainę pasidalinti savo įspūdžiais.

Dažniausiai žmonių srautą į svetainę atveda vos keli raktiniai žodžiai. Todėl analizuojant daugybę alternatyvų reikia naudoti „skustuvo metodą“ – nuskusti viską, ko nereikia ir palikti tik tuos kelis raktinius žodžius, kurie perteikia esmę.

Vienas raktinis žodis turi būti skirtas vienam svetainės puslapiui. Taip pat nebereikia turinio „farširuoti“ tuo pačiu raktiniu žodžiu – pageidautina, kad raktinis žodis skambėtų pavadinime, antraštėje, kelis kartus įvairiais linksniais būtų pavartotas tekste, tačiau natūraliai, be dirbtinio kartojimo.

„Tie laikai baigėsi. Google jau išmoko, kaip veikia mūsų kalba, kaip veikia linksniai,“ – šypsosi Simonas.

Ekspertas perspėja nesirinkti nei pernelyg siauros srities raktažodžių, kokių, tikėtina, potencialūs klientai tiesiog nesugalvos. Tačiau reikėtų vengti ir labai daug produktų aprėpiančių raktažodžių.

„Pavyzdžiui, raktažodis „šuns maistas“. Juk jis gali būti ir sausas, ir šlapias, skirtas alergiškiems šunims, jauniems šuniukams, suaugusiems – taigi, reikia konkretinti. Turime ieškoti raktinių žodžių, kurie atitinka mūsų paslaugą, bet nėra pernelyg bendri. Kaip ir visur gyvenime – reikia atrasti aukso viduriuką,“ – pataria SEO specialistas.

Atsakykite į potencialių klientų klausimus

Koks yra geriausias raktinių žodžių šaltinis? Jūsų klientai.

„Pavyzdžiui, vienas iš mano pirmųjų verslų buvo namelių medžiuose statyba. Gan dažnai žmonės skambindavo pasiteirauti – o kaip su statybos leidimais? Tad išnagrinėjome šią temą iki smulkmenų ir sukūrėme vidinį puslapį su visa informacija. Šis puslapis jau trejus metus atveda lankytojų. Tai rodo, kad žmonės yra linkę pasinagrinėti, pasiskaityti, ir tik tuomet skambinti pardavėjui. Ne atvirkščiai,“ – pateikia pavyzdį Simonas.

Kitas pavyzdys: nuostabūs apartamentai kurorte. Puslapyje gali būti keliasdešimt jaukumu ir atotrūkiu nuo didmiesčio rūpesčių kvepiančių nuotraukų, tačiau būsimiems poilsiautojams vis tiek rūpės, ar yra automobilio parkavimo vieta, skalbiamoji mašina? Ar kažkur netoliese veikia maisto prekių parduotuvė? Jei yra pateikta išsami informacija, tai paskatina žmogų šiuos apartamentus išsirinkti iš daugelio variantų.

Vadinamasis Google „voriukas“ vaikšto po jūsų puslapį iš vieno „buto“ į kitą, tad geriausia, jei turinys būtų logiškai susijęs. Pavyzdžiui, jei jau paaiškinote savo klientams, ką reiškia itin tyli skalbiamoji mašina, straipsnio pabaigoje būtų logiška įterpti nuorodą, vedančią į būtent tokių prekių kategoriją.

Galiausiai, ieškodami, pavyzdžiui, skalbiamosios mašinos, bet kurioje elektroninėje parduotuvėje paprastai rasime nurodytą jos talpą. Bet ką ši talpa reiškia? Ar 5 kilogramų talpos skalbyklės užtenka 4 asmenų šeimai? Ar reikėtų didesnės? Ar ant būtent ant šios skalbiamosios mašinos galima statyti džiovyklę?

„Dažnai prie produkto aprašymo matau tiesiog techninę gamintojo informaciją. Ji taip pat reikalinga, bet nebūtinai ši techninė informacija vartotojui atsako į klausimą, ar šitas produktas yra tikrai tas, kurio jam reikia. Taigi, galvodami savo svetainės raktinius žodžius, pabandykite atsakyti į tokius klausimus: kas tai yra? kaip tai veikia? kada to prireikia? Juos analizuodami galite sugalvoti ir kokį turinį kursite,“ – sako Simonas.

Turinys yra karalius, unikalumas – karalienė

Antrasis SEO žingsnis – turinys, aktualaus skaitytojams. Jei skirsite laiko tokiam turiniui sukurti, jis prikvies į jūsų svetainę potencialių klientų. Tačiau jiems pirmiausia turite paaiškinti, kas tai yra, o tik vėliau į turinį įterpti nuorodą į konkretų produktą. Ir, žinoma, puslapyje turėtų būti naudojami raktiniai žodžiai, susiję su konkrečia tema.

„Kas yra internetas? Tai – tarsi stora telefonų ir adresų knyga. Internetas gali jus nuvesti į, pavyzdžiui, Vilniaus gatvėje stovintį 10-ą namą, 15-ą butą, kuriame gyvena toks ir toks žmogus. Interneto svetainė – tai adresas, kur guli unikalus turinys. Norėdami, kad paieškos variklis mus rastų, turime būti unikalūs, – pataria pašnekovas. – Jei bus tūkstantis taip pat atrodančių butų ir dar juose gyvens panašūs žmonės – pas kurį tuomet eiti?!“.

 „ChatGPT“ gali mums padėti sukurti norimą aprašą ar turinį, tačiau nereikia viso darbo patikėti šiam įrankiui: tekstuose turėtų būti unikalumo, žmogiškumo.

Specialistas yra pastebėjęs, kad turinys nukonkuruoja netgi svetainės užkrovimo greitį, t. y. jei, pasak eksperto, kreiva-šleiva svetainė turi unikalų turinį specifine tema, rezultatuose ji bus rodoma aukščiau. Turinys nusveria įvairius techninius parametrus, todėl geriau turimą biudžetą skirti būtent jo kūrimui.

Grėsmė – nutolti nuo esmės

Yra įvairių mokamų ir nemokamų įrankių, skirtų pasitikrinti, ar jūsų svetainė yra gerai sustyguota SEO prasme. Tačiau atkreipkite dėmesį, jog turinio – ypač lietuviško – šie įrankiai negali įvertinti. Tad raginama neišsigąsti, net jei matyti daug „raudonuojančių“ sričių – tai tiesiog rodo, jog svetainė neatitinka tam tikrų taisyklių, tačiau nebūtinai reiškia, jog Google nerodys jos aukščiau paieškų rezultatuose.

„Dauguma pradedančiųjų SEO specialistų užsikapsto techniniuose dalykuose ir nutolsta nuo esmės: kodėl žmogus turėtų užeiti į šią svetainę? Kaip paskatinti jį nusipirkti kažką iš elektroninės parduotuvės? Mes galime pasiekti, kad Google paieškoje svetainė atsirastų pirmose pozicijose, įvedus raktinį žodį, kurio… niekas niekada nenaudoja. Bet kokia iš to nauda?“ – perspėja Simonas.

Turinys nusveria įvairius techninius parametrus, todėl geriau turimą biudžetą skirti būtent jo kūrimui.

„Turite suprasti, kad konkuruojate su šimtais ar tūkstančiais panašių į save. O jei dar jūsų rinka yra anglakalbių šalių – tai ir su šimtais tūkstančių. Paieškos variklis, žmogui įvedus žodžius į paiešką, bando suprasti, kokiu tikslu žmogus ieško informacijos. Šis variklis bando atrasti puslapius, kurie geriausiai atsako į pateiktą klausimą“, – aiškina SEO specialistas.

Taigi pirmasis paieškos variklio kriterijus – kaip konkretus puslapis atitinka žmogaus pateiktą užklausą, o antrasis – kaip konkretus puslapis yra apskritai matomas ir žinomas internete.

Čia prieiname prie trečiosios SEO užduoties: geras turinys turėtų būti matomas. O tam reikia, kad jus geru žodžiu minėtų gigantai.

Kas veikia ir kas jau nebe?

Kaip pasiekti, kad apie jus kalbėtų? Simonas rekomenduoja pirmiausia perkratyti galvoje savo turimus kontaktus: galbūt jūsų aukštoji mokykla galėtų pasidalinti informacija, kuo šiandien užsiima jos alumnai?

Pašnekovas iš karto perspėja, kad taktika „paprašysiu draugų mane paminėti“ vargu ar suveiks. Geriau sutelkti dėmesį ir jėgas į tai, kad jus pastebėtų ir aprašytų tikrai žinomas ir gerbiamas naujienų portalas ar svetainė. Pavyzdžiui, vienas paminėjimas „New York Times“ kilstelės gerokai aukščiau, nei keliasdešimties draugų įsikeltos nuorodos mažutėse svetainėse ar regioniniuose interneto dienraščiuose.

Nepirkite nuorodų neaiškiose svetainėse – google.com gali už tai netgi nubausti: nugrūsti kažkur tolyn paieškos rezultatuose, arba apskritai ištrinti iš paieškos rezultatų.

Beje, beprasmiško turinio su gausybe vienodų raktažodžių kartojimas Google taip pat jau nebežavi – paieškos variklis kasdien dirba, kad tokios svetainės būtų stumiamos į paieškų sąrašo paribius.

Google taip pat akylai stebi tuos, kurie teikia finansines paslaugas arba siūlo produktus, kurie turėtų pagerinti sveikatą, savijautą. „Jei turi tokį verslą – tuomet dvigubai svarbu, kad tavo svetainę cituotų garsūs finansų naujienų portalai. Jei verslas susijęs su sveikata – visuomenėje žinomi gydytojai“, – pabrėžia specialistas.

Kaip atrodo investicijos į SEO laike? Pasak eksperto, susitvarkius vidinius svetainės reikalus, t. y. raktažodžius, svetainė jau gali šoktelti aukštyn. Tada metas samdyti profesionalų žurnalistą ir kurti turinį, kurį bus ne gėda skaityti ir po 10-ies metų. Tą turinį talpinti viename didžiausiame arba keliuose dideliuose, žinomuose naujienų portaluose.

Atlikus šiuos žingsnius, lankytojų srauto pokyčiai bus pastebimi po 3–4 mėnesių. Po maždaug 9 mėnesių jie nusistovės, o dar po 8 mėnesių gali pradėti vėl kristi, nes internetas nestovi vietoje, randasi konkurentų, kurie irgi siekia iškilti aukščiau.

Beje, paieškos rezultatai ir pozicija apskritai nuolat kinta, todėl norint įvertinti pokytį, reikia stebėti, koks yra vidutinis rezultatas (kada rodoma konkrečiai jūsų svetainė).

Kaip svetainę pavyko kilstelti 2 puslapiais aukščiau

Vienas iš Simono klientų, banko „Fjord Bank“ rinkodaros vadovas Julius Atidukraitis, dirba vienoje iš tų akylai stebimų sričių – finansinių paslaugų įstaigoje. Jis daug gilinosi į SEO temą ir pasiekė, kad svetainė paieškos rezultatuose būtų rodoma ne 4–5, o 2 ar 3 puslapyje.

„Pirmas etapas – atsirinkti raktažodžius. Aišku, kai yra nedidelis puslapis, atsirinkti raktažodžius galima ir patiems. Tačiau su specialistų pagalba greičiau supranti, kur yra didelė konkurencija ir kur labiau logiška orientuotis. Kitaip tariant, visada namą gali pastatyti ir pats, bet su profesionalais tai įvyksta greičiau ir padeda išvengti klaidų“, – sako J. Atidukraitis.

Pasak jo, gilinimasis į SEO niekada nesibaigia, nes Google taisyklės ir algoritmai keičiasi nuolat. „Pagrindiniam žinių bagažui, patirčiai įgauti užtrukau apie puse metų. Po SEO sutvarkymo puslapis paieškos rezultatuose labai stipriai pakilo, pagrindiniuose raktažodžiuose iš 4–5 puslapio pašokome iki 2–3. Reikia turėti omenyje, kad mūsų kategorija labai konkurencinga, tad rezultatas tikrai labai geras“, – džiaugiasi pašnekovas.

Į klausimą, kiek laiko užtrunka susitvarkyti savo verslo puslapį, vienareikšmio atsakymo nėra. Tai labai priklauso nuo puslapio, jo dydžio, paslaugų, prekių kiekio arba, kitaip tariant, nuo raktažodžių kiekio. Kuo daugiau raktažodžių – tuo daugiau laiko reikės skirti.

Be to, didelę įtaką turi kategorija – jei konkurentai skiria tam daug dėmesio, greičiausiai daugiau dėmesio reikės skirti ir jums. O jei susitvarkius vidinį SEO jau pasiekėte iškeltų tikslų, tikėtina, kad dažnai prie to grįžti nereikės.

Sakoma, kad Google į sveikatos ir finansines paslaugas teikiančias įmones žvelgia pro padidinamąjį stiklą. Tačiau ar paieškos variklis efektyviai išfiltruoja neaiškius siūlymus investuoti į neaišku ką?

„Žvelgiant į paieškos rezultatus atrodo, kad variklis dirba tikrai gerai. Bent jau į pradinius puslapius tikrai atsijojami susiję ir patikimi rezultatai. Bet vėlgi, sukčiai stengiasi apgauti ne tik žmones, bet ir paieškos variklius, todėl reikia atidžiai įvertinti kiekvieną puslapį – ypač, jei jis ne lietuviškas“, – pataria J. Atidukraitis.

Pamėginkite raktažodžius įvesti į Google

Agentūros „Rocket Science“ darbuotoja Gabija Staugaitytė jau metus gilinasi tik į SEO temą ir padeda įmonėms tobulinti jų puslapius. Ji taip pat pritaria, kad raktažodžiai, jų analizė – itin svarbus ir daugiausiai dėmesio reikalaujantis etapas.

„Neatlikus analizės ar neskyrus pakankamai dėmesio, paprasta prisirankioti raktinių žodžių, kurie nepilnai atitinka verslo temą arba ją atitinka puikiai, tačiau jų niekas nesuveda į paiešką – iš tokių raktinių žodžių nedaug naudos“, – sako G. Staugaitytė.

Atliekant raktinių žodžių analizę svarbu nepasikliauti vien tik savo nuomone – kartais gali atrodyti, jog tam tikri raktažodžiai visiškai atitinką verslo temą, tačiau atsidarius Google ir įvedus tą neva puikiai tinkantį raktažodį, rezultatai yra ne tokie, kokių tikimasi.

Kartais paaiškėja, jog žmonės pagal tą raktažodį ieško kitų panašių prekių ar paslaugų. Taip pat naudinga raktažodžius tikrinti ne tik Google paieškoje, bet ir vaizdų paieškoje.

Prieš apsistojant ties kuriuo nors raktažodžiu, svarbu palyginti jį su panašiais: galimai vienas turės labai daug paieškų, bet ne visai atitiks temą, bus bendresnis, o antras turės šiek tiek mažiau paieškų, bet bus tikslesnis. Tuomet, žinoma, reikia rinktis ne bendrinį raktažodį, kuriuo gali ieškoti ir kitokios paslaugos ar prekės, o tą, kuris atitinka jūsų paslaugą ar prekę.

„Klientai, su kuriais teko dirbti, turėjo daugiau mažiau teisingą supratimą apie tai, kas pakelia svetainę paieškos rezultatuose. Tačiau gana dažnai manoma, kad turinys neturi įtakos svetainės rezultatams. Pavyzdžiui, svetainėje nėra išsamių prekių ar paslaugų aprašymų, galvojama, kad jų ir nereikia – esą, kam apkrauti svetainę“, – sako SEO projektų vadovė.

Būtina žinoti!

  • Svetainės struktūra. Jei vidiniai puslapiai pavadinti neaiškiai, su krūva simbolių, skaičių ar raidžių, paieškos variklis nesupras, apie ką yra šis turinys.
  • Techninės klaidos. Pavyzdžiui, 404 (nerandami puslapiai) – tokie atvejai prastina vartotojo kelią iki informacijos ir dar kuria nereikalingas aklavietes paieškos varikliams.

Pagrindinė iliustracija – asociatyvinė iš © CANVA

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.