Šventės visai ant nosies, ir verslių mamų įmonėse aistras kaitina reprezentacinės išlaidos: ar galima joms priskirti alkoholinius gėrimus? Portalas VERSLI MAMA paklausė, ką apie tai galvoja viską apie mokesčius žinanti Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI).
Prieš tęsiant pasakytina, kad šią temą pasufleravo portalo redakciją pasiekę laiškai, kuriuose pasakojamos konkrečios istorijos. Štai ką rašo mūsų skaitytojos:
Įmonės buhalterė atsisako įtraukti į sąnaudas reprezentacijai alkoholinius gėrimus, pvz., per dalykinius pietus išgertą vyno taurę arba vyno butelį, kurį nupirkome kaip dovaną verslo partneriams. Dar labiau suglumino prekybos centras LIDL, kuris ant išduodamų kasos kvitų rašo, kad alkoholį pirkti reprezentacijos reikmėms galima. Kas teisus?
Kaip VMI traktuoja alkoholio įsigijimą dovanoms (reprezentacijos reikmėms)? Ar alkoholis gali būti laikomas tinkamomis atskaityti išlaidomis? Ar taikomi kokie nors ribojimai alkoholio pirkimo sumoms? Kiek lėšų reprezentacijai gali skirti fizinis asmuo, dirbantis pagal individualią veiklą, ir juridinis asmuo (mažoji bendrija, UAB, VšĮ, asociacija ir pan.)?
Komentuoja VMI prie FM Teisės departamento direktorė Rasa Virvilienė.
Dėl organizacijų skiriamų lėšų reprezentacijai
Nuo 2018 m. lėšos, kurias organizacijos skiria naujiems verslo ryšiams su kitais užmegzti arba esamiems pagerinti (išskyrus jų darbuotojus, akcininkus, savininkus bei kontroliuojamas ar kontroliuojančias institucijas ar kontroliuojančius nuolatinius gyventojus), laikomos reprezentacinėmis sąnaudomis ir priskiriamos ribojamų dydžių leidžiamiems atskaitymams.
Numatyta, kad iš pajamų atskaitoma ne daugiau kaip 50 proc. reprezentacinių sąnaudų ir tokių atskaitomų sąnaudų suma negali viršyti 2 procentų per mokestinį laikotarpį įmonės gautų pajamų.
Alkoholio kontrolės įstatyme numatyta, kad verslo atstovai gali įsigyti alkoholinių gėrimų reprezentacinėms reikmėms Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
Norime atkreipti dėmesį į tai, kaip turėtų išrašyti dokumentus įmonės, parduodančios alkoholinius gėrimus reprezentacinėms reikmėms. Taisyklių 3 punkte nustatyta, kad jos privalo išrašyti PVM sąskaitą faktūrą su žyma „Reprezentacinėms reikmėms“. Žymos formą ir vietą PVM sąskaitoje faktūroje nustato įmonė, parduodanti alkoholinius gėrimus reprezentacinėms reikmėms.
Kadangi reprezentacinės sąnaudos pripažįstamos ribojamų dydžių leidžiamais atskaitymais tik tuo atveju, jeigu jos patiriamos įmonės produktų ar paslaugų pirkėjų, verslo partnerių, potencialių investuotojų ir t. t. naudai, reprezentacinių renginių metu gali būti teikiamos dovanos (suvenyrai, knygos ir pan.) su reprezentuojamos įmonės simbolika, pavadinimu, prekiniu ženklu. Tokių reprezentacinių renginių metu kviestiniai svečiai gali būti vaišinami maistu, alkoholiniais ir kitais gėrimais. Pažymima, kad įteiktų kaip dovana alkoholinių gėrimų išlaidos nėra priskiriamos reprezentacinėms išlaidoms.
Klausime pateiktu atveju, jeigu alkoholiniais gėrimais vaišinami įmonės verslo partneriai ar klientai, siekiant įprastų reprezentacinių tikslų, tai alkoholinių gėrimų įsigijimo išlaidos galėtų būti priskiriamos reprezentacinėms sąnaudoms. Šios juridinę galią turinčiais dokumentais pagrįstos išlaidos iš pajamų atskaitomos neviršijant 50 proc. dydžio sumos ir tokių atskaitomų sąnaudų suma negali viršyti 2 procentų metinių įmonės pajamų.
Dėl išlaidų reprezentacijai, kai verčiamasi individualia veikla
Gyventojai, vykdantys individualią veiklą pagal pažymą, iš individualios veiklos pajamų taip pat gali atskaityti ne daugiau kaip 50 proc. patirtų reprezentacinių sąnaudų ir šios atskaitomos sąnaudos negali viršyti 2 procentų gyventojo per mokestinį laikotarpį gautų individualios veiklos pajamų.
Reprezentacinėmis sąnaudomis laikomos gyventojo išlaidos konkrečių asmenų naudai, naujiems verslo ryšiams su kitais gyventojais ar organizacijomis užmegzti ar esamiems verslo ryšiams pagerinti, išskyrus su šiuo gyventoju darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais susijusius asmenis, taip pat sutuoktinius, sugyventinius, vaikus (įvaikius), tėvus (įtėvius) ir organizacijos, kuriose gyventojas tiesiogiai ar netiesiogiai valdo daugiau kaip 25 procentus akcijų (dalių, pajų). Svarbu išskirti, kad gyventojo patirtos azartinių lošimų išlaidos reprezentacinėmis sąnaudoms nepriskiriamos.
Taigi, jeigu alkoholiniais gėrimais yra vaišinami potencialūs ar esami gyventojo, vykdančio individualią veiklą pagal pažymą, verslo partneriai ar klientai, siekiant pagerinti ryšius su jais, tai juridinę galią turinčiais dokumentais pagrįstos alkoholinių gėrimų įsigijimo išlaidos gali būti priskiriamos reprezentacinėms sąnaudoms (su sąlyga, kad sąnaudos iš pajamų atskaitomos neviršijant 50 proc. dydžio sumos ir neviršijant 2 proc. individualios veiklos pajamų per mokestinį laikotarpį).
Pažymėtina, jeigu alkoholis įsigytas ir įteikiamas kaip dovana, tokios patirtos išlaidos nelaikomos reprezentacinėmis išlaidomis ir negali būti priskiriamos leidžiamiems atskaitymams.
Taip pat skaitykite: Virtualus buhalteris laukia pastabų, atsiliepimų ir klausimų 2019 m. laukia nauja GPM lengvata vaikų priežiūrai, patalpų ir automobilių remontui (VMI komentaras) Vaiko pinigai didėja iki 50 EUR, neįgaliems vaikams – dar daugiau