Veros Gorbačiovos | 7 WALLS studio nuotr.
Vilnietė Rasuolė Jasnauskienė – naujagimių dėželės Kūdikio lizdas sumanytoja – verslininke savęs vadinti kol kas nelinkusi. Iniciatyvos „Visi naujagimiai lygūs“ iniciatorė siekia, kad jos ir vyro Rodžerio plėtojamas socialinis verslas vieną dieną išaugtų į gražią idėją – kiekvienas kūdikėlis gimimo proga gautų po Kūdikio lizdą ir šios unikalios dėželės dėka sumažėtų nuo staigios kūdikių mirties sindromo (SKMS) mirusių naujagimių skaičius šalyje.
Rasuolė atvirauja, kad kūdikio dėželės idėją nusižiūrėjo nuo suomių, kai laukė savo pirmojo anūko. „Norėjau jam padovanoti kažką labai ypatingo, ir nors gyvenome užsienyje, net ten neradau tos wow dovanos. Matydamas mano kančias, vyras Rodžeris taip pat įsijungė į dovanos ieškojimo procesą ir būtent jam kilo mintis anūkėliui padovanoti Suomijoje jau beveik šimtmetį propaguojamą vadinamąją kūdikio dėžutę“, – idėjos atsiradimo istoriją prisimena dabar jau versli močiutė.
Kas tas Kūdikio lizdas?
R. Jasnauskienė tąkart iš vyro pirmą kartą išgirdo apie šį specifinį kūdikio kraitelį. Suomišką kraitelį sudaro įvairūs pirmaisiais vaikelio gyvenimo mėnesiais reikalingi daiktai, tokie kaip sauskelnės, higienos priemonės ir t.t., tačiau unikaliausia šios idėjos dalis – dėžutė, kuri iki 4–6 mėn. yra naudojama kaip kūdikio lovelė.
„Apie kūdikio kraitelį, žinoma, buvau girdėjus, tačiau, kad ta popierinė dėželė, į kurią yra sudėtos dovanos, gali būti naudojama kaip lovelė, dar daugiau – saugo kūdikius nuo staigios kūdikių mirties sindromo (SKMS), man buvo naujiena, kuri labai sužavėjo. Laimei, ja susižavėjo ir mano sūnus ir jo žmona, tad gavau stiprų palaikymą kurti unikalų socialinį verslą“, – pasakoja iniciatyvos sumanytoja.
Pasak pašnekovės, kūdikio dėželės istorija siekia XX a. ketvirtąjį dešimtmetį, kai Suomija dar buvo neturtinga valstybė. Tačiau būtent tuo metu valdžia ėmė analizuoti staigaus kūdikių mirties sindromo priežastis.
1938-aisiais Suomijoje iš 1000 gimusių kūdikių dėl nežinomos priežasties mirė 65. Siekdama palengvinti vargingai gyvenančių ir socialinių įgūdžių neturinčių šeimų buitį (mat neretoje jų kūdikiai neturėjo savo lovos), o taip pat norėdama, kad kūdikių tėvai kartu su savo kūdikiais apsilankytų profilaktinei apžiūrai, Suomijos valdžia pradėjo dovanoti specialiai sukurtas kūdikio dėželes. Dalinant ją šeimoms nuo 1930 iki 2013 metų Suomijoje kūdikių mirtingumą pavyko sumažinti iki 3-jų mirčių 1000-čiui kūdikių.
Nors tokios didelės kūdikių mirštamumo statistikos šiuo metu jau nepastebima, tačiau, pavyzdžiui 2016 m. iš 139 Lietuvoje mirusių kūdikių, 5 mirtys nebuvo paaiškintos.
„Ne visi tėveliai žino, kad negalima guldyti kūdikių nakties miegui į bendrą lovą, kad kūdikio miegojimo vietoje nereikia pagalvės, antklodės ar kitokių tekstilės gaminių, žaislų ir kt., kad kūdikį miego metu reikia guldyti tik ant nugaros ir t. t. Mūsų tikslas – ne tik supažindinti lietuvius su šia suomiška idėja, tačiau pasiekti, kad dėželę iš pradžių nemokamai gautų visos socialinės rizikos šeimos, o vėliau – ir kiekviena kūdikių susilaukusi Lietuvos šeima“, – prisipažįsta vilnietė.
Orientuojasi į kokybę
Rasuolės ir vyro Rodžerio verslas skaičiuoja dar nepilnus metus. Sunkiausia, anot pašnekovės, buvo rasti dėžutės gamintojus ir jos turinio tiekėjus.
„Ilgai truko dėželės suprojektavimas. Vėliau ieškojome tinkamų dėželės turinio tiekėjų, sprendėme, kokia kaina priimtina Lietuvos rinkai. Kartais išgirstu skundžiantis, kad Kūdikio lizdas yra per brangus, tačiau, tiesą pasakius, mes ir nesiorientavome į kainą – ieškojome kokybės. Stengėmės, kad prekės būtų kuo labiau „lietuviškos“, dėl to ir kaina brangesnė, nei pavyzdžiui, lenkiškų ar kinietiškų gaminių“, – tvirtina mūsų herojė.
Šiuo metu Rasuolė aktyviai derasi su savivaldybėmis ir tikisi, kad žinia apie unikalų kūdikio kraitelį pasieks kuo daugiau žmonių, mat kiekvieną kartą, kai internetu yra nuperkamas bet kuris iš trijų galimų „Kūdikio lizdo“ variantų, fondo iniciatyva viena pirmojo būtinumo kūdikio dėželė padovanojama socialinės rizikos šeimoje gimusiam naujagimiui.
„Kartais sulaukiu mamų kritikos, kodėl viskas dovanojama socialinės rizikos šeimoms, bet noriu pabrėžti, kad ši dovana visų pirma yra skirta kūdikiui. Iš to ir gimė idėja bei šūkis „Visi naujagimiai lygūs“, – tikina pašnekovė ir prisipažįsta, kad didelių turtų iš socialinio verslo sukrauti nesitiki. Tačiau svarbiausia, kad ji daro tai, kas teikia prasmę.
Rasuolė pasakoja apie savo verslą Žinių radijo laidoje „Versli mama“